Motionsguruen Charlotte Bircow: Her er mit bedste sundhedstip
Charlotte Bircow har altid dyrket motion for sit velværes skyld. Det gjorde hun også under sig kræftsygdom, men hun er ikke fanatisk, forklarer hun.
For Charlotte Bircow er sundhed både en fysisk og mental tilstand.
For Charlotte Bircow er sundhed både en fysisk og mental tilstand. Foto: SCANPIX arkiv


Af redaktionen, PSYKOLOGI, Aller Media

Træning bør ikke kun noget, du gør som et led i et at få en flottere figur. Gør det i stedet for din sindstilstand og for at kunne være der for hele din familie, fordi du holder dig frisk og sund.

Det mener Charlotte Bircow Næss-Schmidt, som ser sundhed som både en fysisk og mental tilstand. Hendes bedste sundhedstip er at passe på sig selv og blandt på den måde at være et godt forbillede for sine børn, fordi de er næsten tro kopier af os.

Hvad gør du for at holde dig sund?

- Jeg er ramt af tri-feberen (triatlon, red.) og elsker at dyrke motion i naturen. Jeg løber, svømmer, cykler og dyrker lidt styrketræning. Jeg spiser sundt uden at være fanatisk. Jeg har aldrig været på slankekur, ikke fordi jeg ikke kan tage på. Det kan jeg sagtens. Jeg svinger nogle kilo ligesom alle andre. Jeg tror blot ikke på kure, for i det øjeblik, du ikke evner at følge den, er du virkelig mislykkedes med det, du har sat dig for. En naturlig, varig livsstilsændring er det eneste, der virker. Det er den måde, jeg også har hjulpet tusindevis af mennesker på. Det handler om viden, vilje og evnen til at hoppe op på hesten igen, når man er faldet tilbage i gamle vaner.

LÆS OGSÅ: Portræt af den nøgne kvindekrop. Se billederne fra kunstprojektet her

Hvad er sundhed for dig?

- Sundhed er for mig både en fysisk og mental tilstand. Sundhed er motion, personlig udvikling, sund kost, frisk luft, søvn og masser af grin. For 25 år siden var mit slogan til min første video: ’Hovedgevinsten ved at dyrke motion er et øget velvære – sidegevinsten en flot krop’, og det er faktisk sådan, jeg stadig tænker om sundhed. Motion vil altid være en del af min hverdag. Det er måden, hvorpå jeg får et lille frikvarter for mig selv, måden hvorpå jeg fylder mig selv op med mental og fysisk styrke. Da jeg var gennem mit kræftforløb, dyrkede jeg også motion. Motion er kroppens rustning, og måden hvorpå jeg fodrer min hjerne med energi og overskud.

LÆS OGSÅ: Så vigtigt er det, at du har alenetid, hvor du kan lade op

Hvordan påvirker motion din psyke?

- Jeg dyrker motion for at have det godt, fysisk og mentalt, fordi de to ting kan ikke adskilles. Motion har altid været mit værktøj til at blive stærkere og gladere. Når vi bevæger os, udskilles der serotonin, dopamin og endorfin i kroppen. Det har en direkte påvirkning af psyken. Vi kender sikkert alle til følelsen af velvære efter endt motion – ikke kun fysisk, men også mentalt. Motion påvirker psyken ved at give øget generelt kropsligt velvære, mental ro, overskud, udvikling af nye hjerneceller, bedre hukommelse, koncentration og et bedre humør.

Hvad er dit bedste sundhedstip?

- Pas godt på dig selv, og vær et godt forbillede for dine børn! Du er udgangspunktet for, at dine børn og familien har det godt. Hvis ikke du har det godt og passer på dig selv, er det svært at have den energi og det overskud, der skal til for at kunne være der for andre. Du er vejviseren i livet for dine nærmeste og specielt dine børn. Børn gør ikke, som man siger. De gør, som man selv gør.

Guide: Find det perfekte lingeri til netop dine kurver

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.