Modebranchen frygter flere danske konkurser
Kunderne er vant til altid at finde modetøj på tilbud. Det presser danske modehuse, siger brancheorganisation.
Forbrugerne har vænnet sig til, at alting altid er på tilbud, og det presser de danske modehuse, siger Thomas Klausen, som er direktør i branche- og arbejdsgiverorganisationen Dansk Mode og Textil, DM & T. Billede fra Bruuns Bazaar-modeshow ved Copenhagen Fashion Week 2016.
Forbrugerne har vænnet sig til, at alting altid er på tilbud, og det presser de danske modehuse, siger Thomas Klausen, som er direktør i branche- og arbejdsgiverorganisationen Dansk Mode og Textil, DM & T. Billede fra Bruuns Bazaar-modeshow ved Copenhagen Fashion Week 2016. Foto: Henrik Daugaard Jens/Polfoto


I stedet for at svinge dankortet i en fysisk tøjbutik og gå derfra med fyldte poser tjekker danske kunder i dag, om skjorten, kjolen eller sweateren kan fås billigere på nettet.

Forbrugerne har vænnet sig til, at alting altid er på tilbud, og det presser de danske modehuse, siger Thomas Klausen, som er direktør i branche- og arbejdsgiverorganisationen Dansk Mode og Textil, DM & T.

- I dag har kunderne tjekket prisen på nettet, inden de kommer ind i butikken. Det vil sige, at der er et meget stort prispres på de danske mærker i øjeblikket, siger Thomas Klausen.

Efter 22 år på catwalken har det danske tøjmærke Bruuns Bazaar tirsdag indgivet en konkursbegæring.

Thomas Klausen vil ikke afvise, at der kan komme flere konkurser blandt de danske modehuse.

- Vi har nok ikke set den sidste konkurs. Branchen har været igennem en omvæltning i de sidste fem år med blandt andet finanskrisen og internettets kommen.

- 32 procent af dansk tøj bliver nu solgt på nettet. Den omvæltning vil utvivlsomt få nogle til at knække nakken, mens det er en forretningsmulighed for andre, siger Thomas Klausen.

Chris Pedersen, som er modejournalist i DR, fortæller, at de danske modevirksomheder som Bruuns Bazaar særligt er pressede af de billige kæder som COS, H&M, Zara og Mango.

- De har et kæmpestort virksomheds- og marketingapparat i ryggen, og de kan producere til virkelig god kvalitet og til lavere pris, end de danske virksomheder kan, siger Chris Pedersen.

Traditionelt set har danske modehuse prismæssigt placeret sig mellem de helt dyre mærker og de billige highstreetmærker. Det har de senere år vist sig at være en udfordring.

- Hvorfor skal forbrugerne købe et dansk mærke til 1000 kroner, hvis de kan få samme type produkt til 400 kroner i COS. Det er en kæmpestor udfordring for en dansk virksomhed, siger Chris Pedersen.

Deloittes seneste modeanalyse fra 2015 viser ligeledes, at tøjbutikkerne har svært ved at tjene penge, mens hver fjerde virksomhed er i fare for at gå konkurs.

Alligevel konkluderer rapporten, at det er lykkedes flere virksomheder at holde skindet på næsen.

De mindst rentable forretninger ser ud til at være bukket under, og antallet af konkurser i beklædningsbranchen falder generelt.

Bruuns Bazaars konkurserklæring kommer blot få uger efter, at danske Wackerhaus også meldte, at brandet trak stikket på grund af økonomiske problemer.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.