PRISEN FOR BILLIG TELEFONI
Mobning af ansatte: Teleboss aner ikke, hvordan det kunne ske igen
Telmores direktør afviser at have kendt til ansatte, der blev straffet fysisk med armstrækkere og englehop. Nu vil han ændre adfærden med regler for god opførsel.
Jens Grønlund Nielsen, der er direktør i Telmore, TDC Group, beklager de dårlige forhold, hans personale har været udsat for.
Jens Grønlund Nielsen, der er direktør i Telmore, TDC Group, beklager de dårlige forhold, hans personale har været udsat for. Foto: Scanpix/Arkiv


For anden gang på under et år fortæller abonnementsælgere fra Telmore om horrible arbejdsvilkår. 

I dag i metroxpress beretter tidligere ansatte om fysisk afstrafning som englehop eller armstrækninger, hvis man kom for sent.

Tilbage i juni sidste år fortalte Avisen.dk om, hvordan der blev placeret en plastiklort på de ansattes bord, hvis de ikke solgte nok abonnementer. 

I mellemtiden er Jens Grønlund Nielsen blevet ansat som direktør i Telmore, TDC Group.

Han afviser over for Avisen.dk, at han har kendt til adfærden fra ledelsen i salgsafdelingen. Og den barske stil vil blive ændret nu, lover han.

TDC har før lovet ændring

En lignende besked kom i juni fra Zet Zebastian Wünsch, der på daværende tidspunkt var chef i salgsafdelingen:

"Nu hvor vi er blevet opmærksomme på, at enkelte i gruppen ikke trives med den nævnte adfærd, går vi selvfølgelig ind og ændrer den. Derfor har vi, trods protester fra medarbejderne, nu pålagt dem at stoppe de nævnte gimmicks," skrev Zet Zebastian Wünsch dengang.

At adfærden alligevel ikke er blevet ændret, undrer Jens Grønlund Nielsen.

På spørgsmålet om, hvorfor adfærden ikke er blevet ændret, svarer han i en mail:

"Det spørgsmål har jeg også stillet mig selv, for jeg vil under ingen omstændigheder acceptere den adfærd fra nogen," skriver han.

Jens Grønlund Nielsen understreger, at han sammen med Telmores kunderservicechef vil følge op på sagen. Det skal sikre, at Telmores afdelinger har en kultur præget af gensidig respekt.  

"Vi har lavet en samlet plan, der skitserer, hvordan vi omgås hinanden, stadig i et uformelt miljø, men i et miljø, hvor vi altid sikrer respekten for hinanden og de personlige grænser," skriver Jens Grønlund Nielsen i et mailsvar, der er identisk med, hvad han har skrevet til metroxpress.

Nye regler, men ingen overenskomst

Abonnementsælgerne er ansat i TDC's datterselskab TDC Telco, der ikke har nogen overenskomst.

Fagforeningen HK vil derfor sende et brev til telegiganten, hvor de opfordrer til en dialogbaseret relation, der kan resultere i en overenskomst.

På Telmores facebookside henviser de til, at HK har en aftale med Dansk Industri, som Telmore er medlem af.

I aftalen står det, at HK's overenskomst træder i kraft, når mere end 50 procent af medarbejderne er medlem af HK. 

"Det er på nuværende tidspunkt ikke tilfældet," skriver Telmore og afviser dermed idéen om en overenskomst.

HK: TDC gemmer sig bag regler

Ifølge Rene Knudsen, der er formand for HK Service Hovedstaden, har Telmore ret til frivilligt at tiltræde overenskomsten.

- De gemmer sig bag en generel aftale, siger han.  

Han håber, at Telmore vil gå i dialog om en overenskomst:

- Det vil betyde, at der kommer tillidrepræsentanter, så der bliver en bedre situation for alle. Både for dem, der er der og godt kan lide det, og for dem, der synes, det er for meget. Det er også bedre for ledelsen, der får nogle klare regler at følge.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.