Mitsubishiskandale: Disse biler er ramt
Mitsubishi har indrømmet snyd med brændstofforbruget på 625.000 biler. Indtil videre går danske Mitsubishi-ejere fri for problemer.
Mitsubishi har snydt på vægten og fået 625.000 biler til at se mere miljøvenlige ud end de i virkeligheden er. Danske ejere er sandsynligvis ikke ramt.
Mitsubishi har snydt på vægten og fået 625.000 biler til at se mere miljøvenlige ud end de i virkeligheden er. Danske ejere er sandsynligvis ikke ramt. Foto: Colorurbox/ALTOPRESS / MAXPPP


Ejere af Mitsubishi-biler har måske undret sig over, at dråberne i tanken på bilen ikke helt rækker til det antal kilometer, de havde regnet med. Det er ikke ejernes køreegenskaber, den er galt med, men til gengæld moralen hos Mitsubishi.

Den japanske bilproducent har i dag indrømmet, at man har snydt med brændstoføkonomien i 625.000 biler, skriver AFP.

Indtil videre drejer sagen sig om fire modeller, der ikke er solgt på det europæiske marked. Det er Mitsubishi eK Wagon og eK Space samt to biler, der er produceret for Nissan. Det er mærkerne Dayz og Dayz Roox. Det oplyser Mitsubishi Danmark til Ritzau Fokus.

Dermed ser skandalen ikke ud til at ramme danske bilejere. I hvert fald ikke i første omgang. Men man så, da Volkswagen blev afsløret i omfattende snyd med udledninger af nox-gifte for et halvt år siden, at da skandalen først rullede blev flere biler hurtigt involveret. Sagen startede i USA, men spredte sig hurtigt til Europa.

Skulle det vise, sig at modeller, der er solgt i Danmark, også er omfattet af brændstofsnyderiet er der nogle forholdsregler, man kan tage, hvis man ejer en Mitsubishi:

- Tag skriftligt kontakt til den man har købt bilen af. Oplys vedkommende om, at hvis der viser sig at være en mangel ved bilen, i forhold til det man er blevet lovet, at så har man et krav, siger vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, Vagn Jelsøe.

Det skal man gøre hurtigst muligt, da kravet kan blive forældet.

- Det er vigtigt, at man reagerer, også på et tidspunkt hvor man ikke ved præcist endnu, hvad der vil ske, eller hvad producenten vil gøre. Andet kan man ikke gøre, siger Vagn Jelsøe.

I yderste konsekvens kan man stå i en situation, hvor man kan lade handlen gå tilbage. Men producenten eller sælgeren skal ifølge købeloven, have en rimelig mulighed for at udbedre skaden.

- Hvis producenten er i stand til at afhjælpe problemet fuldstændigt, så man får en bil, der yder lige så godt, som man blev stillet i udsigt, så kan det godt være man har krav på noget kompensation, men man vil næppe have krav på at lade handlen gå tilbage, uddyber Vagn Jelsøe og fortsætter:

- Hvis det er en væsentligt mangel, og den ikke kan afhjælpes, så skal købet kunne ophæves.

Hos bilisternes interesseorganisation, FDM, råder man dog indtil videre Mitsubishiejere til at slå koldt vand i blodet. Men skulle skandalen brede sig og også omhandle danske forbrugere, så vil FDM gå ind i sagen. For så kan bilejerne have betalt for lidt i registreringsafgift og også for lidt i den halvårlige ejerafgift. Er det tilfældet, må Mitsubishi betale en eventuel ekstraregning til staten:

- Hvis bilerne er solgt på svigagtig vis, så må Mitsubishi helt afgjort betale regningen, siger afdelingsleder hos FDM, Torben Kudsk.

/ritzau/FOKUS

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.