Mitsubishi har testet sine biler forkert i 25 år
Bilproducenten Mitsubishi har fusket med brændstofmåling i et kvart århundrede. Markedsværdien er halveret.
Tetsuro Aikawa, præsident for Mitsubishi Motors, ses her på pressekonferencen i sidste uge, da koncernen første gang fortalte om de falske test af brændstofforbruget i flere modeller på det japanske marked.
Tetsuro Aikawa, præsident for Mitsubishi Motors, ses her på pressekonferencen i sidste uge, da koncernen første gang fortalte om de falske test af brændstofforbruget i flere modeller på det japanske marked. Foto: Shizuo Kambayashi/AP


Den japanske kæmpekoncern Mitsubishi Motors Corp siger, at der er blevet snydt med måling af bilproducentens køretøjer i 25 år.

I de mange år har Mitsubishi testet bilernes brændstofforbrug ved hjælp af metoder, der ikke er i overensstemmelse med de japanske regler.

Tidligere har Mitsubishi sagt, at de forkerte metoder "kun" er blevet brugt siden 2002, men nu siger selskabet, at det har stået på siden 1991.

Videre siger Mitsubishi, at man vil oprette en ekstern kommission, der skal undersøge hele skandalen, som brød ud i sidste uge.

Da erkendte Mitsubishi, at der er blevet fusket med målingerne af, hvor brændstoføkonomiske Mitsubishis biler er.

Mitsubishis sagde, at der er fusket med fire biler, som bruges i Japan.

Skandalen har kostet Mitsubishi Motors dyrt. Siden skandalen brød ud, er markedsværdien halveret, og humøret hos aktionærerne er i bund.

Mitsubishi er Japans sjette største bilproducent.

Skandalen vækker minder om en over 15 år gammel skandale, hvor Mitsubishi erkendte, at koncernen igennem 20 år havde skjult klager fra kunder.

Denne sag havde nær knækket bilproduktionen, der imidlertid blev hjulpet ud af krisen af andre selskaber i Mitsubishi-konglomeratet.

Imidlertid siger højtstående personer i andre Mitsubishi-selskaber, at de denne gang har svært ved at komme søsterselskabet til hjælp, da de selv står med økonomiske problemer.

Mitsubishi er på mange måder en del af Japans historie igennem de sidste mange år. Det er en af de koncerner, der har været med til at opbygge det moderne Japan.

Også under Anden Verdenskrig var koncernen stor. Den producerede kampfly.

Efter krigen spredte Mitsubishi sig inden for en lang række områder. Konglomeratet laver som bekendt biler, men der er også stålproduktion, byggeindustri, forsikringer og meget andet.

/ritzau/Reuters

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.