Mistede piloterne bevidstheden?
I pilotkredse spekuleres der i, at alle personer om bord på ulykkesfly fløj bevidstløse i døden.
Germanwings har endnu ikke offentliggjort en liste over de 144 passagerer og seks besætningsmedlemmer. Men der var mindst én dansker om bord, oplyste Udenrigsministeriet tirsdag aften.
Germanwings har endnu ikke offentliggjort en liste over de 144 passagerer og seks besætningsmedlemmer. Men der var mindst én dansker om bord, oplyste Udenrigsministeriet tirsdag aften. Foto: Emilio Morenatti/AP


Hvorfor styrtede Germanwings 9525 fra Barcelona til Düsseldorf ned? Årsagen til tirsdagens katastrofe, der med al sandsynlighed kostede samtlige 150 personer om bord livet, kendes endnu ikke.

Først når de splintrede vragdele fra Airbus-flyet er undersøgt og optagelserne fra cockpittet gennemlyttet, vil havarieksperter kunne sige mere.

Men de oplysninger, som på nuværende tidspunkt er tilgængelige, kan måske give et fingerpeg om årsagen, skriver nyhedsmagasinet Spiegel Online.

Data fra flere hjemmesider, der overvåger lufttrafikken, viser blandt andet, at flyet mistede højde meget hurtigt kort tid før, det styrtede ind i en bjergside i de franske alper.

Højdetabet skete hurtigt, men ensartet. Spørgsmålet er, hvornår piloterne mistede kontrollen over flyet.

Da den otte minutter lange nedstigning begyndte, var flyet ikke i Alperne, men over Middelhavet tæt på kysten ved Marseilles.

Havde piloterne været i stand til at styre maskinen, var de sandsynligvis ikke fløjet ind over bjergene, men havde i stedet forsøgt at sætte kurs mod en lufthavn, skriver Spiegel Online.

Ligeledes er det et mysterium, hvorfor besætningen ikke kontaktede luftfartskontrollen og udsendte et nødsignal, da flyet begyndte at tabe højde.

Det var franske flyveledere, der slog alarm med meldingen om, at flyet muligvis var i problemer uden selv at have haft kontakt med piloterne.

I pilotkredse på nettet spekuleres der derfor i, at et pludseligt fald i trykket i kabinen har ført til bevidstløshed hos alle om bord.

Men ulykken kan også skyldes en fejl i de sensorer, der giver besked om flyvehøjden.

Og her er der et aktuelt fortilfælde: I november 2014 var det tæt på at gå galt for en Airbus A321, som fløj fra Bilbao til München. Udvendige sensorer var iset til og gav forkert information om flyets vinkel. Maskinen indledte derefter på ordre fra en computer et stejlt dyk.

Kun takket været flyets erfarne pilot, der slog computeren fra og bragte maskinen under kontrol, blev en katastrofe forhindret.

Germanwings har endnu ikke offentliggjort en liste over de 144 passagerer og seks besætningsmedlemmer. Men der var mindst én dansker om bord, oplyste Udenrigsministeriet Borgerservice tirsdag aften.

Tidligt onsdag morgen oplyser Borgerservice til Ritzau, at der ikke er nogen endegyldig bekræftelse af, hvor mange danskere, der var om bord på flyet.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.