Ministerier bryder regler om indkøb
Planer for ministeriers indkøb hvert år skal offentliggøres, men det sker ikke i et eneste ministerium.


19 ministerier. Nul indkøbslister.

Siden marts 2012 har ministerierne haft pligt til hvert år åbent at fremlægge planer for indkøb af alt fra opvaskemaskiner til forbrugerundersøgelser og togdrift, men ikke et eneste ministerium lever op til reglerne, skriver Jyllands-Posten.

De manglende indkøbslister er både pinligt og kritisabelt, mener virksomheder og erhvervsorganisationer.

- Det er pinligt, at det ikke bruges mere. Når der er nogle retningslinjer for staten, bør vi kunne gå ud fra, at man vil følge dem, siger Mette Rose Skaksen, branchedirektør i DI Service, til Jyllands-Posten.

Ministeriernes indkøbsplaner skulle ellers have været annonceret på hjemmesiden udbud.dk, der siden 2012 har samlet de danske offentlige udbud, så leverandørerne lettere kan klikke sig frem til opgaverne.

Indkøbslisterne skulle dermed hjælpe virksomhederne til bedre at forberede sig på de opgaver og produkter, som ministerierne vil få brug for, hvilket skulle styrke konkurrencen, så staten får både skarpere tilbud og bedre priser.

Ifølge Jakob Scharff, markedschef i Dansk Erhverv, er det "stærkt kritisabelt", at ministerierne ikke overholder reglerne, som de selv har været med til at lave.

En opgørelse fra 2013 viser ifølge Jyllands-Posten, at staten købte varer for 40 milliarder kroner og tjenesteydelser for 21 milliarder kroner hos private virksomheder.

Mange statslige institutioner har gennemført et højt antal udbud, siden reglerne trådte til i 2012, men ingen af ministeriernes indkøb er endt på en årlig indkøbsliste.

Finansministeriet har ansvaret for, at ministerierne følger reglerne. Her henviser man til Moderniseringsstyrelsen, der erkender, at ministerierne ikke lever op til reglerne i tilstrækkeligt omfang.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.