Minister vil tage magten fra lokale bus- og togselskaber
Magnus Heunicke (S) vil sørge for, at selskaber ikke kan blokere for mere gennemskuelige priser.
Transportminister Magnus Heunicke (S) vil nu forsøge at fravriste bus- og togselskaberne en del af deres magt.
Transportminister Magnus Heunicke (S) vil nu forsøge at fravriste bus- og togselskaberne en del af deres magt. Foto: STINE BIDSTRUP/POLFOTO


Det fire år forsinkede og stærkt kritiserede rejsekort får transportminister Magnus Heunicke (S) til at tage et opgør med måden, som busser og tog er organiseret på, skriver Ingeniøren.

På et samråd om netop rejsekortet lovede ministeren onsdag at indkalde til politiske forhandlinger om at fratage lokale bus- og togselskaber den magt, der gør, at de i dag kan blokere for enklere og mere gennemskuelige priser for passagererne.

Fremover ønsker Magnus Heunicke at sidde for bordenden, når det gælder om blandt andet billetpriser og takstsystemer på landsplan. Den type beslutninger kræver nu, at alle bus- og togselskaber bliver enige.

- Sagerne omkring rejsekort og takstharmonisering har vist, at den nuværende, decentrale struktur, der forudsætter, at trafikselskaberne kan og skal løse alle problemer i fællesskab, ikke fungerer optimalt, sagde ministeren til samrådet.

Magnus Heunicke svarede også klart nej, da Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorenzen, spurgte ham, om bestyrelsen for selskabet Rejsekort A/S, som er udpeget af DSB og de lokale trafikselskaber, har været sin opgave voksen.

- Når man har sit eget system, og man ikke vil give køb på det for at løse nogle fælles problemer - når alle sidder omkring bordet og har det sådan - så er man ikke sin opgave voksen, sagde han.

Magnus Heunicke og Transportministeriet fik selv kritik af Rigsrevisionen og statsrevisorerne for at have grebet for sent ind for at løse de økonomiske problemer med rejsekortet og den dårlige brugeroplevelse, som kortet giver tog- og buspassagererne.

Men Rejsekort A/S og de lokale trafikselskaber fik endnu hårdere ord med på vejen.

En ændring af reglerne om, hvordan den kollektive trafik er skruet sammen, kan dog først gennemføres efter folketingsvalget.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.