Minister vil drøfte bro-rabat på ny forbindelse
Skatteminister Karsten Lauritzen (V) er indstillet på, at pendlere skal have et særligt brofradrag, når den kommende Kronprinsesse Marys Bro over Roskilde Fjord står færdig i 2019.
- Når nu virkeligheden er, at vi får en betalingsbro, synes jeg, at der skal gælde samme princip som ved de to andre betalingsbroer, så de omkring 10.-12.000 pendlere kan få brofradrag, siger Karsten Lauritzen.
- Når nu virkeligheden er, at vi får en betalingsbro, synes jeg, at der skal gælde samme princip som ved de to andre betalingsbroer, så de omkring 10.-12.000 pendlere kan få brofradrag, siger Karsten Lauritzen. Foto: Scanpix / Arkiv


Skatteminister Karsten Lauritzen (V) er indstillet på, at pendlere skal have et særligt brofradrag, når den kommende Kronprinsesse Marys Bro over Roskilde Fjord står færdig i 2019, skriver Frederiksborg Amts Avis.

Ifølge et notat fra Skatteministeriet kan det komme til at koste staten 12-15 millioner kroner om året i mistede skatteindtægter at indføre et særligt brofradrag for pendlere, der benytter den nye bro mellem hjem og arbejde.

Alligevel er skatteminister Karsten Lauritzen indstillet på at drøfte muligheden for at give bropendlere et særligt fradrag på linje med de lovfæstede brofradrag for de to andre betalingsbroforbindelser i Danmark, Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen, med sin kollega transportminister Hans Christian Schmidt (V).

- Jeg mener derfor, at det er velbegrundet også at indføre et særligt brofradrag for personer, der passerer Kronprinsesse Marys Bro som led i den almindelige transportvej mellem hjem og arbejde, skriver Karsten Lauritzen i et brev til sin partifælle, folketingsmedlem og byrådsmedlem Hans Andersen, Frederikssund, som har taget sagen op.

Hans Andersen har hen over foråret været i dialog med skatteministeren i sagen, fordi han ønsker at få minimeret udgifter for borgere, bosat i Frederikssund Kommune, der kommer til at benytte den ny trafikforbindelse mellem hjem og arbejde.

- Når nu virkeligheden er, at vi får en betalingsbro, synes jeg, at der skal gælde samme princip som ved de to andre betalingsbroer, så de omkring 10.-12.000 pendlere kan få brofradrag. Jeg ser det som en vigtig sag for mig som områdets folketingsmedlem. Derfor har jeg kæmpet for at få dette svar i første omgang, og jeg vil arbejdere videre sammen med skatteministeren og transportministeren for at finde finansieringen, inden broen åbner sidst i 2019, siger Hans Andersen, der selv bor på Frederikssundsiden af fjorden.

Hvis der ikke bliver fundet en rabatordning for benyttelse af den nye bro, vil det i 2013-kroner komme til at koste 14 kroner per vej, og ifølge Hans Andersens regnestykke kan det med 200 arbejdsdage om året komme til at koste den enkelte 5600 kroner for at benytte broen.

- Jeg har fået mails fra folk, der synes, at det er mange penge at skulle betale i broafgift. Derfor prøver jeg at arbejde for at minimere betalingen, og der er fradraget en mulighed. Skatteværdien af et fradrag er cirka 1800 kroner, og det er også en slags penge her en regnfuld julidag, siger folketingsmedlemmet.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.