Minister truer med at droppe dyr Femern
Transportminister Magnus Heunicke (S) er ikke tilfreds med, at Femern-forbindelsen ser ud til at blive dyrere.
- Det er vigtigt, at de, der byder, forstår budskabet: Det er ikke realistisk at gennemføre det her projekt med så høje priser, siger ministeren til Børsen.
- Det er vigtigt, at de, der byder, forstår budskabet: Det er ikke realistisk at gennemføre det her projekt med så høje priser, siger ministeren til Børsen. Foto: Femern A/S/free


Transportminister Magnus Heunicke sætter i Børsen hårdt mod hårdt over for de entreprenører, der skal stå for tunneldelen af den kommende Femern-forbindelse.

Det sker, efter at de laveste bud på de fire entrepriseopgaver tilsammen løber op i 54,9 milliarder kroner.

Det er 8,9 milliarder mere, end der er budgetteret med, og det betyder, at man på trods af ekstra reserver på 6,7 milliarder stadig mangler 2,2 milliarder kroner, hvis projektet skal realiseres.

- Det er klart utilfredsstillende. Og det er vigtigt, at de, der byder, forstår budskabet: Det er ikke realistisk at gennemføre det her projekt med så høje priser, siger han til avisen.

Hos danske Per Aarsleff, som er en del af de konsortier, der har budt ind på opgaverne, afviser man dog, at priserne kan blive lavere.

- Det må de jo gøre med projektændringer. Ellers kan jeg ikke forestille mig, at de får nogen besparelser, siger han.

En løsning på problemet kan være at slå kontraktdele sammen og forlænge anlægsperioden, men så vil den faste forbindelse til Tyskland blive forsinket op til et par år.

Og det er man blandt andet ked af hos Foreningen af Rådgivende Ingeniører:

- Selv om opgaven bliver den samme, men med udførelse over længere tid, så bør politikerne spørge sig selv: Hvad mister vi som samfund ved, at forbindelsen ikke er i drift, men nu bliver forsinket med to år, hvis ikke mere, siger formand Henrik Garver til Børsen.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.