Minister parkerer skærpelse af regler for varebiler
Først til oktober næste år venter regeringen at fremsætte lovforslag om godskørsel med mindre varebiler.


Der vil gå yderligere et år, før regeringen er klar med et lovforslag for regler for godskørsel med varebiler.

Det sker, selv om et flertal i Folketinget i foråret vedtog et beslutningsforslag om skærpede regler.

Det fastslår transportminister Hans Christian Schmidt (V) i et skriftligt svar til Socialdemokratiets Christian Rabjerg Madsen. Og det møder kritik fra S og fra transportbranchen.

- Når et flertal så klart siger, at der skal gøres noget ved social dumping i varebilsbranchen, så bør ministeren kridte skoene og fremsætte lovforslaget, siger Christian Rabjerg Madsen.

Flertallet i Folketinget vil have gennemført forslaget for at forhindre unfair konkurrence på godstransport i varebiler under 3500 kilo.

Det skal ifølge Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet og SF ske ved at stille en række krav for at køre gods med mindre varebiler.

Som at virksomheden har en ordentlig økonomi, uddanner varebilschaufførerne og betaler regninger fra det offentlige.

Transportministeren skriver dog i svaret, at han har hørt fra "flere i branchen, der vil blive berørt af forslaget".

- Jeg finder det derfor væsentligt at inddrage branchen i udarbejdelsen af lovforslaget. Også ud fra en betragtning om at forslaget kan have store økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, skriver Hans Christian Schmidt.

Han mener samtidig, at en dansk ordning for varebiler under 3500 kilo bør afvente en kommende vejpakke fra EU-Kommissionen. Her ventes kommissionen også at se på spørgsmålet om tilladelser for varebiler.

Brancheorganisationen DTL-Danske Vognmænd kalder det nøl fra regeringens side.

Forsinkelsen af lovforslaget går ud over den del af transportbranchen, som ønsker ordnede vilkår, siger DTL's administrerende direktør Erik Østergaard.

- Ministeren sender reelt sagen til hjørnespark under dække af EU. Det er helt uacceptabelt, siger Erik Østergaard.

Han mener ikke, at Danmark bør vente på EU-Kommissionens vejpakke, fordi "det langtfra er sikkert", at kommissionen vil medtage varebiler i sit udspil.

- Ministeren og dermed regeringen vil åbenbart se gennem fingre med, at en del af en branche systematisk omgår ordnede arbejdsvilkår. Og ansætter personer der modtager overførselsindkomst, samtidig med at de kører som chauffører, siger Erik Østergaard.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.