Minister: Lederkurser til lærere giver god mening
Det er op til de enkelte skoler og kommuner, om der er brug for kurser til lærere. Studie viser stor effekt.
Uddannelses- og forskningsminister Esben Lunde Larsen (V) ser positivt på efteruddannelse i klasseledelse, men understreger at det er op til kommunerne og skolerne at beslutte, hvilke kompetencer der er brug for.
Uddannelses- og forskningsminister Esben Lunde Larsen (V) ser positivt på efteruddannelse i klasseledelse, men understreger at det er op til kommunerne og skolerne at beslutte, hvilke kompetencer der er brug for. Foto: DALUM ASTRID/Polfoto


Læreruddannelserne har rig mulighed for at sætte stærkere fokus på klasseledelse, hvis de og de studerende vurderer, at der er brug for det.

Sådan lyder det fra uddannelses- og forskningsminister Esben Lunde Larsen (V), efter at en undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI) viser, at elever i klasser, hvor læreren har været på en uges kursus i at lede klassen, bliver bedre til at koncentrere sig.

- Det er klart at meget af det der foregår, uanset om det er en folkeskoleklasse eller på en arbejdsplads, handler om ledelse, så at få en bevidsthed om det er altid fornuftigt, siger ministeren.

- Så derfor overrasker det mig egentlig ikke, at en uges kursus giver læreren en bevidsthed, som er anvendelig.

Esben Lunde Larsen fremhæver, at læreruddannelserne blev ændret i 2013, og den reform giver allerede mulighed for at sætte fokus på klasserumsledelse. Det er ifølge ministeren op til de enkelte professsionshøjskoler at integrere det.

Hvad angår de lærere, der er uddannet før i tiden, er det kommunerne og de enkelte skoler der må vurdere, om der er behov for efteruddannelse.

- Det blander jeg mig ikke i som uddannelsesminister. Det er et kommunalt og et ledelsesmæssigt ansvar.

- Men det kan da give god mening de steder, hvor man vurderer, at der er meget uro i klassen, eller hvis man har brug for at eleverne flytter sig i forhold til læsning, siger Esben Lunde Larsen.

Venstres undervisningsordfører, Anni Matthiesen, påpeger, at uro i skoleklasserne er et problem flere steder.

- Vi er nødt til at have skabt mere respekt om læreren. Det hænger også sammen med at få skabt ro i klasserne.

- Der er nok flere forskellige værktøjer, der skal tages i brug. Blandt andet mere forældreinvolvering, for det hænger også sammen med, hvordan forældrene håndterer de kære børn, når de ikke er i skole, siger hun.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.