Minister: Lærere burde være spurgt før indgreb i konflikt
Regeringen burde have konsulteret lærerne, da den lavede en lov, der nu bestemmer lærernes arbejdstidsregler.
Beskæftigelsesminister Henrik Dam Kristensen (S) erkender, at det var en fejl, at regeringen ikke tog Danmarks Lærerforening med på råd, da den i 2013 satte en stopper for lærerkonflikten med et lovindgreb.
Beskæftigelsesminister Henrik Dam Kristensen (S) erkender, at det var en fejl, at regeringen ikke tog Danmarks Lærerforening med på råd, da den i 2013 satte en stopper for lærerkonflikten med et lovindgreb. Foto: Ulrik Jantzen/free


Det var en fejl, at regeringen ikke konsulterede Danmarks Lærerforening, da den i 2013 stoppede lærerkonflikten med et lovindgreb.

Det er erkendte beskæftigelsesminister Henrik Dam Kristensen (S) i et åbent samråd fredag, som var indkaldt af Enhedslisten.

FN's arbejdsmarkedsorganisation ILO kritiserede i november forløbet omkring lockout af lærerne og lovindgreb i overenskomstforhandlingerne.

Loven, der ophævede lockouten af lærerne, blev alene drøftet med arbejdsgiverne, ikke med lønmodtagerne, fastslog ILO.

- Jeg erkender, at der skulle have været en konsultation med Danmarks Lærerforening før fremlæggelsen af lovindgrebet i Folketinget. Det skulle have været gjort undervejs, og det konstaterer jeg, at vi burde have gjort, sagde Henrik Dam Kristensen.

- Jeg håber aldrig, vi kommer i den situation igen, men skulle vi komme det, så vil vi konsultere dem, som vi skal konsultere.

Formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, mener at regeringens udmelding på dagens samråd har stor betydning for de igangværende overenskomstforhandlinger.

- Vi har hele tiden gjort opmærksom på, at det der foregik ved overenskomstforhandlingerne om lærernes arbejdstid i 2013 var under al kritik, siger han.

- Og det er da vigtigt for hele det danske arbejdsmarked og den danske model, at regeringen nu erkender, at det var en fejl, at lærerne aldrig blev inddraget, da man lavede den lov som i dag bestemmer over lærernes arbejdstid.

En lov som i den grad har forringet skolerens mulighed for at løfte de mange opgaver og levere god undervisning til eleverne, mener Anders Bondo Christensen.

/ritzau/



Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.