Minister: EU strammer op på krav til diesel-forurening
I kølvandet på VW-sagen har EU's medlemslande nu besluttet at stramme test-krav til dieselbilers udledning.
Ifølge miljøminister Eva Kjer Hansen var det sagen om VW, der for alvor har sat skub i arbejdet med at stramme EU-reglerne for dieselbilers udledning. Hos Greenpeace er der dog skuffelse over de nye regler. Arkivfoto.
Ifølge miljøminister Eva Kjer Hansen var det sagen om VW, der for alvor har sat skub i arbejdet med at stramme EU-reglerne for dieselbilers udledning. Hos Greenpeace er der dog skuffelse over de nye regler. Arkivfoto. Foto: Jens Honoré/free


Fra 2017 skal nye dieselbiler leve op til nye, skrappere testkrav for forurening. Det har EU's medlemslande netop besluttet, oplyser Miljøministeriet i en pressemeddelelse.

Beslutningen går på, at de nye krav skal indfases fra 2017 for nye biltyper.

I en indfasningsperiode frem til januar 2020 må producenterne afvige fra grænseværdien med 110 procent. I dag er afvigelsen op til 700 procent.

Fra 2020 må producenterne afvige med 50 procent, hvilket afspejler usikkerheden på testmålingerne.

Ifølge miljø- og fødevareminister Eva Kjer Hansen (V) er det "dansk pres", der har båret frugt:

- Luftforurening er et alvorligt problem, og derfor har jeg presset på for at få de nye testkrav bliver skrappe og rullet ud i en fart, skriver hun i pressemeddelelsen.

- Når de nye regler er fuldt implementeret vil de sikre, at forureningen fra nye dieselbiler bliver omkring 80 procent mindre end i dag. Det er til stor gavn for miljøet og sundheden i EU.

Ifølge ministeren, var det sagen om snyd med skjult forurening fra VW-dieselbiler, der fik sat skub i de nye EU-krav:

- Volkswagen-sagen har været med til at sætte skub i processen, og da jeg tog sagen op på miljørådsmødet i mandags var der umiddelbart bred enighed om hurtig handling og opstramning af kravene, anfører Eva Kjer Hansen.

Og så til malurten i bægret: Greenpeace giver nemlig ikke meget for de nye EU-regler:

- Dieselbiler kan få lov til at udlede mere end dobbelt så meget end de eksisterende grænser for luftforurening med den nye aftale, skriver organisationen, ligeledes i en pressemeddelelse, som reaktion på EU-kravene.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.