Minister: Danmark skal have et nyt skibsværft
Siden Lindø-værftet lukkede i 2009, har Danmark manglet et maritimt teknologisk fyrtårn, mener Henrik Sass.
Henrik Sass Larsen erklærer sig villig til at hjælpe med at få stablet et nyt skibsværft på benene i Danmark.
Henrik Sass Larsen erklærer sig villig til at hjælpe med at få stablet et nyt skibsværft på benene i Danmark. Foto: Steen Brogaard/free


Danmark skal igen have et stort skibsværft, mener erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S).

Efter Lindø-værftet i Munkebo lukkede i 2009, er der ikke blevet bygget store skibe på dansk grund, men Danmark har brug for et værft, der kan sikre, at underleverandørerne kan afprøve nye teknologier på hjemmemarkedet, siger ministeren til Børsen.

- Jeg håber, at hele den samlede maritime industri kan se, at vi har brug for et stærkt nybygningsværft. Lige så snart branchen kommer til mig med en overbevisende business case til et nyt værft, kan jeg love, at jeg vil kaste mig jublende ind i arbejdet og hjælpe med alt, hvad vi overhovedet kan tilbyde fra regeringen, siger Henrik Sass Larsen til avisen.

Det er ikke en blankocheck, erhvervs- og vækstministeren tilbyder. I stedet vil han skrue op for indsatsen for at genopfinde de mange maritime studieretninger, som i de seneste år er forsvundet fra universiteter og ingeniørhøjskoler.

Derudover melder han sig klar til at se på, om der kan tilbydes nye finansieringsmodeller, der vil gøre det muligt for værfterne at tilbyde deres kunder en billig finansiering af nybyggede skibe.

Der er i dag omkring 50.000 arbejdspladser hos de danske producenter af udstyr til skibsindustrien, og hvis de arbejdspladser skal blive i landet, er der brug for et teknologisk fyrtårn i form af et stort værft, lyder det fra ministeren.

Han erkender dog, at Danmark nok aldrig kommer til at bygge de helt store skibe igen.

- Men mindre kan også gøre det. Der er et stort marked for mindre specialfartøjer, der servicerer olie/gas-industrien og hjælper til ved opførelsen af havvindmølleparker, siger han.

Kina og Sydkorea er i dag verdensdominerende, når det kommer til at bygge skibe, men Norge er også godt med. De seneste syv år er der kommet 60 nye skibe ud fra norske værfter.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.