Minister åbner forhandling om billigere færgebilletter
Det skal være billigere at sejle til danske øer. DF er dog ikke tilfreds, før øerne får trafikal ligestilling.


Det skal være billigere at sejle med færgen til små danske øer. Så langt er flertallet enige på Christiansborg. Men hvor meget billigere skal færgebilletten være?

Efter måneder med politisk tovtrækkeri og beskyldninger om løftebrud på tværs af folketingssalen indleder regeringen nu reelle forhandlinger.

Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V) lægger op til at sænke prisen for 85 millioner kroner. Det er et ambitiøst niveau, hvis ministeren selv skal have lov til at vurdere:

- Men vi har også noteret os, at der er partier, der ønsker sig mere. Og det er vi klar til at drøfte. Vi bliver nødt til at lytte til alle partier, for vi har jo kun 34 mandater, siger Troels Lund Poulsen til Ritzau.

Hans partifælle nuværende transportminister Hans Christian Schmidt (V) udtalte ellers op til sommerens folketingsvalg, at Venstre ville indføre det såkaldte landevejsprincip, hvor færgeprisen svarer til at køre den samme strækning i bil på en landevej.

Derfor mener både Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti også, at regeringens 85 millioner kroner er for fedtet. Det er kun "et skridt på vejen", understreger landdistrikts- og ø-ordfører Mette Dencker (DF):

- Men vi skal huske på, at målet er trafikal ligestilling, så vi skal ikke læne os tilbage og være tilfredse med det her. Øboerne skal have trafikal ligestilling inden for en overskuelig tidsramme - altså inden for et par år.

Før valget lagde SR-regeringen op til at øremærke 133 millioner kroner til at sænke færgepriserne. Men den tidligere regering anviste ikke, hvor pengene skulle komme fra, understreger Troels Lund Poulsen:

- Det, der er forskellen på den nuværende og den tidligere regering, er, at vi har gjort os umage med at få dem finansieret, siger han.

Ifølge udregninger foretaget under SR-regeringen vil det koste 281 millioner kroner at indføre landevejsprincippet. Så mange millioner gør DF sig ikke forhåbninger om at kunne presse ud af regeringen, men mindre kan ifølge Mette Dencker også gøre det.

- De 281 millioner kroner er det beløb, det koster, forudsat at man har det samme passagertal som nu. Men når priserne bliver sænket, kommer der flere passagerer, og så bliver det endnu billigere at finansiere billigere billetter til alle, siger hun.

Færgebilletterne er en lille del af regeringens vækstpakke. Den består af tre elementer, der forhandles sideløbende: En liberalisering af planloven, 150 millioner kroner til vækstinitiativer og en landbrugspakke med lempelser for landmændene.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.