Militærblogger skoser dansk valg af F-35: Det er dumt
Danmark har prissat de nye F-35-kampfly en milliard kroner for lavt per fly, hævder anerkendt militærblogger.
Forsvarsministeriets kampflykontor har prissat levetidsomkostningerne for de nye kampfly alt for lavt, skriver anerkendt amerikansk militærblogger og henviser til, at USA selv regner med at betale mere per F-35-fly.
Forsvarsministeriets kampflykontor har prissat levetidsomkostningerne for de nye kampfly alt for lavt, skriver anerkendt amerikansk militærblogger og henviser til, at USA selv regner med at betale mere per F-35-fly. Foto: Rick Bowmer/AP


Forsvarsministeriets særlige kampflykontor har kludret i regnestykket, der ligger til grund for regeringens anbefaling af at indkøbe 27 spritnye, amerikanske F-35-jagere til at erstatte F-16-flyene.

Det hævder den anerkendte amerikanske blogger om militært udstyr, David Axe, i et nyt blogindlæg med titlen "Danmarks F-35-beslutning er rimelig dum".

Ifølge bloggeren, der er kendt som kritiker af F-35-projektet, har de danske eksperter sovet i timen, når de i deres evalueringsrapport er kommet frem til, at de nye F-35-fly "kun" vil koste 56 milliarder kroner i indkøb og drift frem til 2050.

Det regnestykke giver nemlig en stykpris på godt to milliarder kroner per fly, hvilket - påpeger Axe - er knap en milliard kroner mindre, end det amerikanske Forsvarsministerium selv regner med at betale for flyet.

- Danskerne tror, at de kan købe og operere 27 F-35'ere (...) for kun 300 millioner dollar per fly over hele flådens livstid. Men det er et håbløst optimistisk tal, skriver han.

- Pentagons egen interne vurdering af livscyklus-omkostninger for en enkelt F-35 er 460 millioner dollar (svarende til tre milliarder kroner), skriver David Axe.

Og det er ikke kun med hensyn til F-35-flyet, at de danske eksperter ifølge bloggeren har forregnet sig.

En af grundene til, at Boeings Super Hornet fly i den danske konkurrence blev vurderet til at være dyrere end F-35'eren, er, at regnestykket er baseret på, at et Super Hornet ikke har lige så mange flyvetimer i sig, før det skal på pension.

Men de danske tal trækker på den amerikanske flådes erfaringer, og her bruger man Super Hornet-flyet fra hangarskibe, hvor det skydes af sted med katapulter og bremser hårdt, når det lander.

Altså manøvrer, der slider væsentligt mere på skroget, end hvis det starter fra land, som det er meningen med de danske kampfly.

Boeing har i Folketinget selv gjort opmærksom på denne potentielle fejlslutning i den danske evaluering, hvor Super Hornet vurderes skrotmodent efter 6000 flyvetimer.

- Men en Super Hornet i dansk sammenhæng vil let kunne holde længere end 6000 flyvetimer, skriver David Axe og antyder, at Super Hornet vil være et billigere alternativ.

Det er dog ikke alene flyvetimerne, der får kampflykontoret til at dømme Super Hornet for dyrt. Flyet var det eneste tosædes fly i konkurrencen, og lønomkostninger til en ekstra pilot vil over tid gøre det markant dyrere, lyder vurderingen.

At kampflykontoret selv er i tvivl om totalsummen på 56,4 milliarder kroner for de nye kampfly fremgår af en usikkerhedsmargin i rapporten. Her angives det, at den samlede pris kan ende så højt som 71,5 milliarder kroner.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.