Medier: Ministers ph.d.-afhandling rummer tegn på snyd
Både DR og Ekstra Bladet har fundet passager, som tyder på, at uddannelsesministeren har plagieret sin ph.d.


Uddannelses- og forskningsminister Esben Lunde Larsen (V) har bevæget sig meget tæt på andres formuleringer uden at citere dem, da han skrev sin ph.d.-afhandling.

Det konkluderer såvel DR som Ekstra Bladet, der begge har gennemgået afhandlingen.

Begge steder er det afhandlingens konklusion, der springer i øjnene.

Ifølge Ekstra Bladet rummer denne en passage, som lægger sig meget tæt op ad en tilsvarende betragtning i bogen "Konkurrencestaten", som er forfattet af CBS-professor Ove Kaj Pedersen.

Over for avisen hæfter professor Peter Sandøe, som er næstformand for Udvalget vedrørende god videnskabelig praksis på Københavns Universitet, sig ved, at Lunde Larsen ikke har citeret Ove Kaj Pedersen, ligesom der ikke er lavet en kildehenvisning.

- Læseren får det indtryk, at de fine ord er et udtryk for forfatterens eget forsøg på at sammenfatte en central pointe i afhandlingen. Hermed nærmer vi os plagiat, som er en form for videnskabelig uredelighed, Peter Sandøe.

Professoren finder det dog svært at vurdere, om der er tale om "en sjuskefejl eller bevidst snyd".

Hos DR har man kørt afhandlingen igennem computerprogrammet PlagScan, der netop benyttes til at identificere snyd i skriftlige opgaver på tyske universiteter.

Programmet identificerer ligeledes en passage i afhandlingens konklusion. Og den er problematisk, mener Bente Hagelund, der er tidligere sekretariatschef på Det Teologiske Fakultet, hvor ministerens ph.d.-afhandling blev bedømt og accepteret i december 2012.

- I konklusionen forekommer en passage, som må opfattes som plagiat, fordi forfatteren ikke har anført en litteraturhenvisning. Konklusionen kommer til at fremstå som noget, han selv har fundet ud af, mens det i virkeligheden er noget, som andre har fundet ud af, siger hun til DR.

Programmet har også fundet 17 sammenfald med to offentlige hjemmesider.

Over for begge medier erkender Esben Lunde Larsen, at han kan have begået fejl i afhandlingen, men han afviser, at der er tale om bevidst snyd.

DR har efterfølgende beklaget sin dækning af sagen.

- DR Nyheder burde tydeligt have angivet, at ét af de centrale citater, som eksperter mener burde være angivet med tydelig reference, tidligere i afhandlingen er gengivet korrekt med behørig kildeangivelse, skriver redaktionscheferne Thomas Falbe og Sandy French i en beklagelse.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.