Mediehus fortsætter kamp mod fogedforbud om PET-bog
Østre Landsret skal vurdere, om byretsdommers forbud var i orden. JP/Politikens Hus fastholder appel.
Jakob Scharf er hovedperson i bogen "Syv år for PET," som efterretningstjenesten fik nedlagt fogedforbud imod. Byrettens omstridte afgørelse er kæret til Østre Landsret (arkivfoto).
Jakob Scharf er hovedperson i bogen "Syv år for PET," som efterretningstjenesten fik nedlagt fogedforbud imod. Byrettens omstridte afgørelse er kæret til Østre Landsret (arkivfoto). Foto: Erik Refner/Scanpix


Selv om PET har givet fortabt i sagen om bogen "Syv år for PET" og har fået ophævet fogedforbuddet, fortsætter den juridiske dyst i Østre Landsret.

Mediekoncernen JP/Politikens Hus insisterer på at føre sagen videre. Landsretten bør omgøre Københavns Byrets oprindelige kendelse om et forbud, lyder det.

- Det skyldes, at betingelserne for at nedlægge forbud efter vores opfattelse ikke var opfyldt, forklarer administrerende direktør Stig Ørskov i en mail.

Forbuddet blev afsagt af en dommer i Københavns Byret natten til lørdag den 8. oktober.

Men i retsmødet deltog kun Kammeradvokaten på vegne af PET.

- Vi finder det også uberettiget, at byretten afgjorde forbudssagen uden at give JP/Politikens Hus mulighed for at udtale sig, skriver Stig Ørskov.

Søndag 9. oktober valgte Politiken at trykke hele den omstridte bog i et særtillæg.

Den er skrevet af journalist Morten Skjoldager, og omdrejningspunktet er en tidligere chef i PET.

I bogen beretter Jakob Scharf om den hemmelige tjenestes arbejde og kommenterer en række terrorsager.

Byretsdommeren begrundede sit forbud ved især at henvise til en reklametekst for bogen fra forlaget People's Press. Hun havde ikke bogen foran sig.

Dommeren blev dog overbevist om, at bogen sandsynligvis indeholdt fortrolige oplysninger, som det er strafbart at videregive. Og af hensyn til statens sikkerhed og rigets forsvar var det nødvendigt at holde oplysningerne hemmelige, vurderede hun.

I andre retsmøder blev der desuden nedlagt forbud mod Radio24syv, en lang række boghandlere, forlaget samt Morten Skjoldager.

Efter Politikens offentliggørelse af "Syv år for PET" gav PET op. Byretten blev bedt om at ophæve forbuddet.

I efterspillet i landsretten vil JP/Politikens Hus blandt andet hævde, at PET og byretsdommeren gik galt i byen med indgrebet.

- Ifølge medieansvarsloven har udgiverselskabet eller dets ledelse ikke ansvaret for indholdet af de enkelte medier. Det påhviler de ansvarshavende chefredaktører, lyder det fra Stig Ørskov.

Han ønsker dog ikke at give Ritzau en kopi af det indlæg, som koncernen har sendt til landsretten. Her har man endnu ikke sat dato på det kommende retsmøde.

I øvrigt har PET politianmeldt Jakob Scharf samt JP/Politikens Hus og Radio24Syv for at videregive fortrolige oplysninger.

Desuden har PET varslet en civil sag med krav om straf og eventuel erstatning for overtrædelse af fogedforbuddet.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.