Medie: Økonomisk presset gidselrederi lukker
I al diskretion skal rederiet Shipcraft have lukket ned for sin forretning, skriver dagbladet Børsen.
To søfolk blev 12. januar 2011 kidnappet fra coasteren Leopard fra Shipcraft. Ud over de to danske søfolk blev også fire filippinere taget som gidsler. De blev først frigivet over to år senere.
To søfolk blev 12. januar 2011 kidnappet fra coasteren Leopard fra Shipcraft. Ud over de to danske søfolk blev også fire filippinere taget som gidsler. De blev først frigivet over to år senere. Foto: Shipcraft.dk/free


Det danske rederi Shipcraft, der især er kendt for den langvarige gidseltagning af søfolkene på coasteren Leopard, har lukket ned for sine aktiviteter.

Således skal hovedkontoret i Hørsholm være solgt fra, mens skibene er væk, og de ansatte er blevet afskediget, skriver dagbladet Børsen.

I dag er der udelukkende et CVR-nummer tilbage, skriver Børsen med henvisning til det centrale virksomhedsregister.

Selskabets mangeårige direktør, Claus Bech, forlod rederiet i 2014. Over for Børsen siger han, at han ikke er overrasket over, at det slutter på denne måde.

- Shipcraft har været nødlidende i en længere periode. Da jeg forlod rederiet, stod det klart, at der manglede operationskapital til at fortsætte driften, siger Claus Bech til avisen.

I de offentlige registre tegnes rederiet alene af den mangeårige ejer John Arne Larsson. Han meddeler via administrationsselskabet Ejendomsvisioner A/S, at han ikke ønsker at svare på spørgsmål om Shipcraft, skriver Børsen.

Rederiet er ifølge avisens oplysninger bukket under efter svære økonomiske tab under den lange kapring af coasteren Leopard.

Flere søfolk blev holdt som gidsler i Somalia, og uden forsikring måtte Shipcraft selv betale løsesummen på 39 millioner kroner.

To søfolk blev 12. januar 2011 kidnappet fra coasteren Leopard fra Shipcraft. Ud over de to danske søfolk blev også fire filippinere taget som gidsler.

Først 30. april 2013 blev de seks gidsler frigivet.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.