Medarbejder svindlede for 17,6 mio.: Købte Rolex-ure og Segways
En medarbejder i Københavns Kommune stjal knap 18 millioner kroner fra sin arbejdsplads. Det var igennem otte år med til at finansiere hans dyre indkøbsvaner.
En ansat i Københavns Kommune overførte tocifrede millionbeløb fra kommunen til sin egen konto. For pengene købte han blandt andet Rolex-ure.
En ansat i Københavns Kommune overførte tocifrede millionbeløb fra kommunen til sin egen konto. For pengene købte han blandt andet Rolex-ure. Foto: Jørgen Jessen/Arkiv/Scanpix


En Nissan Qashqai, seks guldringe, to Rolex-ure, to Segways, to strømpistoler og fire gasspray var blandt de ting, der blev konfiskeret, da politiet ransagede den tiltaltes andelslejlighed i Glostrup.

Derudover konfiskerede politiet fem millioner fra den tidligere kommunalt ansattes bankkonto og satte hans andelslejligheden til salg. Det skriver DR, der har fået aktindsigt i retsmødebegæringen.

Den 50-årige tidligere regnskabsmedarbejder fra Københavns Kommune er netop nu i byretten idømt tre års fængsel for underslæb, bedrageri og dokumentfalsk. Medarbejderen svindlede over 13 år for 17,7 millioner korner.

- Jeg kom ind i en ond spiral. Jeg startede, fordi jeg manglede penge. Jeg brugte penge til et enkelt sommerhus, en bil, rejser, siger den tidligere fuldmægtige bogholder i retten ifølge Danmarks Radio.

Lykkedes ham at snyde i mange år

Den tidligere regnskabsmedarbejder, der var ansat i i Koncernservice i kommunen, var anklaget for at have taget af kassen ved at udstede checks og udbetale rejsevaluta med falske underskrifter. Derudover overførte han i stor stil penge fra kommunen til sin private konto.

Selvom svindelnumrene stod på igennem en årrække, var det først i september sidste år, at regnskabsafdelingen på Borups Allé i København fik besøg af Politiet, der bad regnskabsmedarbejderen om at følge med på stationen.

Kommunen sætter ind imod snyd

I kommunen er det afdelingen Intern Revision, der har til opgave at sikre, at den slags svindel ikke sker. Konsekvensen af den aktuelle sag betyder, at kommunen øger kontrollen med medarbejderne, så det fremtidigt bliver vanskeligere at lave lignende bedrageri.

Det vil blandt andet ikke længere være muligt for de ansatte at udbetale større beløb på kommunens checks, rotationsordninger skal forhindre, at den samme medarbejder i årevis sidder med de samme regnskaber og derudover er der lavet nye økonomistyringssystemer med bedre kontroller.

Men den øgede kontrol må ikke tage overhånd, mener den nye chef for Intern Revision, Jesper Andersen. I sin første årsberetning, der blev offentliggjort i maj, skriver han, hvordan man vil håndtere kontrollen:

-  En besvigelsessag kan desværre have den effekt, at der, i et forsøg på at øge sikkerheden, implementeres flere kontroller, dog uden at tage stilling til, om kontrolmiljøet er i balance. Intern Revision vil arbejde for, at væsentlige risici skal være omgivet af passende kontroller, så kontrolindsatsen bliver effektiv, og at mindre væsentlige risici skal være omgivet af så lidt kontrol, som skønnes forsvarligt.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.