Matas skuffer: Tvinges til at spare
Matas' omsætning faldt i andet kvartal af det forskudte regnskabsår. "Utilfredsstillende", siger direktør.
Matas er presset af konkurrenten Normal, og derfor sætter man nu et spareprogram i værk.
Matas er presset af konkurrenten Normal, og derfor sætter man nu et spareprogram i værk. Foto: Jeppe Bjørn Vejlø/Scanpix


Salget af parfume, cremer og andre skønhedsprodukter i Matas-butikkerne er faldet de seneste måneder.

Det viser butikskædens regnskab for andet kvartal af det forskudte regnskabsår 2016/17.

Her meddeler selskabet, at man har omsat for 771,6 millioner kroner i kvartalet, hvilket er 1,5 procent lavere end i samme periode sidste år.

- Vi har i andet kvartal set en utilfredsstillende omsætnings- og resultatudvikling.

- Tiltagende konkurrence inden for dagligdagsprodukter til personlig pleje og øgede omkostninger ifm. strategiimplementeringen udgør hovedårsagerne, siger administrerende direktør Terje List i en kommentar til regnskabet.

Resultaterne betyder, at Matas nedjusterer forventningerne til regnskabsåret, så man nu forventer en omsætningsvækst på mellem 0 til 2 procent i stedet for mellem 1 og 3 procent.

Samtidig iværksættes et spareprogram, der skal indfases i regnskabsårets fjerde kvartal og skaffe mellem 25 og 30 millioner kroner årligt.

Terje List siger dog til Ritzau Finans, at det formentlig ikke kommer til at medføre ret mange fyringer.

- Vi har jo en rotation i vores medarbejderstab, så jeg kan næsten godt sige, at det bliver utroligt minimalt med direkte afskedigelser.

- For det handler i høj grad om, at de få steder, hvor vi skal gøre det, at vi simpelthen bare ikke genbesætter nogle stillinger, siger han.

Direktøren ser også mulige besparelser inden for produktion af markedsføringsmaterialer samt ved at tage opgaver tilbage, som hidtil har været outsourcet.

Matas har mærket øget konkurrence fra butikskæden Normal, der har en lang række skønhedsprodukter i sit varesortiment.

Og fordi Normal importerer sine varer uden om de danske grossister, kan man sælge en del af sortimentet billigere end konkurrenterne.

Matas-kæden består af 290 fysiske butikker og en webshop. Samtidig driver selskabet Stylebox, der består af seks butikker og en webbutik.

Matas driver desuden en af landets mest populære kundeklubber, Club Matas.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.