Mangel på unge truer uddannelser i udkantsdanmark
Færre studieretninger og færre valgfag er konsekvensen af, at antallet af unge elever falder i udkanten.
Gymnasier i udkanten af Danmark risikerer at lukke på grund af elevmangel. Arkivfoto
Gymnasier i udkanten af Danmark risikerer at lukke på grund af elevmangel. Arkivfoto Foto: Colourbox/free


Unge i udkantsdanmark risikerer om få år at skulle rejse længere for at komme i skole på en ungdomsuddannelse, og de kan få færre fag at vælge imellem.

Det vil ifølge uddannelsesinstitutionerne blive konsekvensen af den demografiske udvikling, som betyder, at der i en række kommuner i udkanten af Danmark om ti år vil være 25 procent færre 15-16-årige. Det skriver Jyllands-Posten.

Fra gymnasier lyder det, at de er begyndt at indrette sig på færre studieretninger, færre valgfag og flere undervisningstimer til lærerne.

Anne-Birgitte Rasmussen, der er formand for Danske Gymnasier, forudser yderligere, at gymnasier risikerer at måtte lukke.

Erhvervsuddannelserne forventer at skulle samle uddannelserne i færre byer end i dag, ligesom man måske ikke får råd til for eksempel de talenthold, som er en del af den nye reform af erhvervsuddannelserne.

- Den demografiske bombe tikker, og uddannelserne vil blive nødt til at centralisere nogle uddannelser, siger Lars Kunov, der er direktør i Danske Erhvervsskoler, til Jyllands-Posten.

Samtidig vil der i eksempelvis Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune være næsten 30 procent flere 15-16-årige om ti år.

Det betyder, at uddannelserne får endnu bedre muligheder for særlige fag som retorik, informationsteknologi og innovation, som eleverne på blandt andet Ørestad Gymnasium kan læse.

Flere af uddannelserne i udkanten af Danmark efterlyser økonomisk hjælp for at afbøde den demografiske udfordring, men børne- og undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) henviser i Jyllands-Posten til, at uddannelser i udkantskommuner allerede får ekstra tilskud.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.