Mærsk-skib kolliderede med containerskib ud for Kina
Besætningen på skibet Safmarine Meru er i god behold, efter at en voldsom kollision forårsagede brand om bord.
Containerskibet Safmarine Meru (på billedet), som er ejet af Maersk Line, kolliderede lørdag med et tyskejet skib ved navn Northern Jasper. Alle besætningsmedlemmer er i sikkerhed og er ved at blive bragt til land, hvor de vil blive tilbudt krise- og lægehjælp.
Containerskibet Safmarine Meru (på billedet), som er ejet af Maersk Line, kolliderede lørdag med et tyskejet skib ved navn Northern Jasper. Alle besætningsmedlemmer er i sikkerhed og er ved at blive bragt til land, hvor de vil blive tilbudt krise- og lægehjælp. Foto: Maersk Line/Free


Skibet Safmarine Meru, som er ejet af danske Maersk Line, kolliderede lørdag med det tyskejede containerskib Northern Jasper ud for den kinesiske kyst.

Det oplyser Maersk Line i en pressemeddelelse søndag aften. Maersk Line er ejet af det danske konsortium A.P. Møller-Mærsk.

Kollisionen fandt sted 120 sømil øst for byen Ningbo, som Mærsk-skibet var på vej til fra byen Qingdao.

Ifølge Maersk Line blev Safmarine Meru kraftigt beskadiget under sammenstødet, og der udbrød brand om bord.

Det lykkedes den 22 mand store besætning at forlade skibet kort efter ulykken, og de er i alle god behold, lyder det fra rederiet Maersk Line, som har hovedsæde i København.

Ulykken fandt sted klokken 19.13 dansk tid. 22.30 fik Maersk Line bekræftet, at besætningen var i sikkerhed om bord på containerskibet Northern Jasper, som Safmarine Meru kolliderede med.

De 22 besætningsmedlemmer er ved at blive bragt til land. Når de er fremme vil de få krise- og lægehjælp i det omfang, der er behov for det.

- Vi er meget lettede over, at besætningen er i sikkerhed og ikke er kommet alvorligt til skade. Vores folks sikkerhed på land og på havet er altoverskyggende, siger Palle Brodsgaard Laursen, chef for Ship Management i Maersk Line, i pressemeddelelsen.

Brandfolk arbejder søndag på skibet. De kinesiske myndigheder er på stedet, og Maersk Line samarbejder med disse.

- Det er endnu for tidligt at kommentere omstændighederne omkring kollisionen og branden. Vores fokus er nu på at slukke branden og få adgang til skibet for at vurdere skaderne på skibet og på lasten, siger Palle Brodsgaard Laursen.

Ifølge Maersk Line var der færre end 400 fyldte containere på det 292 meter lange skib, da kollisionen fandt sted.

Safmarine Meru er et containerskib, som er bygget i 2006.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.