Mærsk opgiver køb af Singapore-rederi
A.P. Møller-Mærsk er ikke længere i betragtning til at overtage containerrederiet Neptune Orient Lines.
Containerrederiernes indtjening er presset af lave fragtrater. Arkivfoto af skib fra Maersk Line.
Containerrederiernes indtjening er presset af lave fragtrater. Arkivfoto af skib fra Maersk Line. Foto: Maersk Line/free


A.P. Møller-Mærsk har efter alt at dømme opgivet sin interesse i at overtage det konkurrerende containerrederi Neptune Orient Lines (NOL).

Singapore-rederiet har i weekenden oplyst, at det har givet det franske rederi CMA CGM eneret til at forhandle om en mulig overtagelse.

CMA har søndag bekræftet oplysningen, skriver Financial Times.

Meddelelsen fra NOL kommer, to uger efter at rederiet oplyste, at det var i samtaler med både CMA CGM og A.P. Møller-Mærsk om et potentielt salg.

Ifølge Financial Times afviser det danske konglomerat at sige noget om, hvorfor det ikke længere er i betragtning som køber af NOL.

Maersk Line er verdens største containerrederi, men hvis CMA CGM lykkes med at overtage NOL vil det bringe det franske rederi meget tæt på Mediterranean Shipping Company, der er nummer to på den globale rangliste.

Containerrederierne er presset af faldende fragtrater. Der er ganske enkelt for mange skibe i søen i forhold til antallet af containere, der skal flyttes fra A til B, og det har udløst spekulationer om konsolidering i branchen.

NOL havde i tredje kvartal et underskud efter skat på næsten 700 millioner kroner ud af en omsætning på cirka 8,5 milliarder kroner.

Aktieanalytiker Stig Frederiksen fra Nordea har tidligere vurderet over for Ritzau Finans, at et dansk opkøb af NOL virker usandsynligt, da Maersk Line i forvejen har en ordrebog fyldt med skibe, mens det også vil kunne skabe mulige konkurrenceproblemer i USA.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.