Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Mænd: Drop bare tørklædet

Muslimske kvinder synes, det er vigtigere, at de går med tørklæde, end muslimske mænd gør. Ny under­søgelse punkterer myten om, at kvinderne bliver tvunget af mændene

10. marts 2008 kl. 21:40
Start et spil på Spigo.dk
Spil
AppleMark
AppleMark
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen

Muslimske kvinder, der går med tørklæde, gør det fordi deres far eller mand tvinger dem. Sådan tænker mange danskere, men det er helt forkert, viser en ny undersøgelse fra analyseinstituttet Catinét.

391 kvinder og 321 mænd med anden etnisk baggrund end dansk er blevet spurgt om deres holdning til tørklæder.

42 procent af kvinderne siger, at det er vigtigt eller meget vigtigt . Kun 29 procent af mændene svarer det samme. Det er især kvinder, der ikke føler sig integreret og ikke har danske venner, som mener, at tørklædet er vigtigt.

- At bære tørklæde ser i høj grad ud til at være kvindernes eget valg. Det spiller ikke den store rolle for mændenes vedkommende,« konkluderer undersøgelsen.

- Jeg har ikke hørt kvinder sige, at de gør det, fordi deres mænd eller fædre siger, at de skal. Det er en massiv fordom, at det er den almindelige årsag. Der er mange andre grunde, men det er oftest en personlig handling,« forklarer forsker Camilla Elg fra Aalborg Universitet, der har skrevet en ph.d. om indvandrerkvinder og deres påklædning.

Ifølge forskeren vælger mange kvinder tørklædet for at udtrykke modstand:

- De føler sig mindre værd i vores samfund. De tænker: Hvis jeg skal være fremmed, skal jeg nok selv bestemme hvordan. Så gør jeg det til mit adelsmærke, at jeg har min egen identitet. Tørklædet kan blive en måde at vise, at man står ved sin baggrund og sin religiøse orientering, selvom den er ugleset.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
DEBAT OM ARTIKLEN
For at kommentere skal du være logget på Facebook. Logges på via "Kommenter via...", genindlæs siden
12.03-2008 | 15:04 af Anne Marie Buch
Det er sandt at der findes fanatister alle steder.

Problemet med islam er at det ikke er fanatikerene der er problemet. Det er mainstream muslimer, og dem er der uhyggeligt mange af.

Som tidligere nävnt er islam en pakkelösning, hvert ord, hvert komma i Koranen er at betragte som guds sande ord. Og må som fölge deraf ikke reformeret eller tolkes.

Islam er i sin kerne en fundamentalistisk religion, og foruden ved det, også en totalitär ideologi, der i detaljer bestemmer over tilhängerenes liv og opförsel

Det er forsåvidt lige gyldigt om man bryder sig om stening som straf, eller blot dödsstraf. Det er forordnet i koranen, det er guds vilje og er ikke til debat.

Individets holdning er ligegyldig.

Det er det der er så skrämmende for frie mennesker, og det er også det der er så tiltalende for de usikre själe, der har svärt ved at forholde sig til en moderne verden.

Her tänker jeg specielt på danske konvertitter, der som udgangspunkt er opdraget til selvständig tankegang. Men verden er blevet kaotisk, der er mange valgmuligheder og det kan väre svärt at leve op til det hele, og endnu svärere at välge hvad man önsker at leve op til

Hvilken lettelse det må väre at finde en enkelt bog hvor alle svar står. Alt lige fra hvilken fod du först skal tage sko på, til hvem man straffer hvordan.

At der så med i pakken er et par småting der måske er mindre behagelige - her er det jo helt oplagt at nävne stening til döde for banale udlevelser af ens sexualitet - det kan man godt leve med. Det er en billig pris at betale for evig tryghed. Det går jo kun ud over dem der har fortjent det, ikke?

Kvinder kan jo bare lade väre med at begå hor, ikke? De kender straffen, så hold benene samlet - det må väresådan de räsonnerer, de danske konvertitter.

det er nemt at lukke öjnene for voldtägt og andre ugerninger der begåes mod kvinder, prisen for denne saglige tryghed islam synes at give.

Det er den samme äldgamle konflikt: Frihed kontra tryghed.

Ovenstående er udelukkende spekulationer fra min side. Men jeg tror faktisk det er det det handler om.
 
12.03-2008 | 16:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.03-2008 | 20:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 16:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 16:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 14:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 14:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 15:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 15:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 22:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 22:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 23:02 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 23:02 af Bent Altea Schmidt
Ja ja Saraha.

Nu da du jo så er over 100 år må du jo nok vide at vi her i Dk, hvorfor ikke klæde dig/jer som alle andre danskere, det vil givet føre til langt bedre forståelse.??
 
 
10.03-2008 | 23:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.03-2008 | 23:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 22:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 22:29 af SRasmussen
Det viser jo i en nøddeskal, hvor syg den muslimske kultur. Kvinderne ønsker frivilligt at blive undtrykt...

Eller hvad? Mon ikke kvinderne ved, at mændene inddeler kvinder i to grupper: Dem der er ærbare (og som går med tørklæde), og dem som ikke er ærbare (og som ikke går med tørklæde), og som man kalde "danske ludere", og hvis de voldtages, så er det deres egen skyld, som flere danske imamer offentligt har udtalt.
 
10.03-2008 | 22:31 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 22:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 22:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 22:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 22:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 22:08 af Flemming Bjerggaard
Det overrasker mig ikke, da det er de somaliske kvinder, der primært håndhæver omskæringen af deres døtre.

Skal vi ændre på kvindernes indstilling, så er der kun en mulighed for at ændre på det, nemlig en bedre integration af de hjemmegående muslimske kvinder.

Vi skal stille krav til dem om at gøre samfundstjeneste for den sociale ydelse de og deres familie modtager af det offentlige.
 
 
10.03-2008 | 22:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 22:39 af SLETTET SLETTET
Man kan altid banke dem med lidt retorisk lirumlarum fra en af deres "lærde":

"The head of the biggest university in Islam yesterday backed France s drive to ban the Muslim headscarf in its schools, despite it being condemned by the Arab world.

Sheikh Mohammed Sayyed Tantawi, the Grand Mufti of the al-Azhar mosque in Cairo and the foremost authority in Sunni Islam, said France had the right to pass a law banning all "conspicuous" religious symbols in state schools and institutions.

Sheikh Mohammed Sayyed Tantawi

Wearing the headscarf was "a divine obligation for all Muslim women" that no governing Muslim could deny, he said in a joint press conference with Nicolas Sarkozy, France s interior minister.

But, he added, that obligation only applied "if the woman lives in a Muslim country".

http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2003/12/31/wscarf31.xml&sSheet=/news/2003/12/31/ixnewstop.html

Så læg kluden i skuffen og tag hænderne op ad lommen og drop socialhjælpen.
 
10.03-2008 | 22:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 23:21 af SLETTET SLETTET
*LOL*

"Det er sjovt som de danske mænd herinde på avisen.dk åbenbart har stirret sig blinde på det muslimske tørklæde, det ser ud til at deres muslimske brødre er langt mere demokratiske end dem selv, fordi de siger LAD DOG KVINDERNE OM DET."

Shansen bruger nu også islamoretorik - "muslimske brødre"
 
10.03-2008 | 23:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 23:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 23:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 23:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 23:34 af SLETTET SLETTET
---> Sheizy

Forklar venligst hvad begrebet "muslimske brødre" betyder - er der nogen der er i familie med disse typer herinde i tråden? :-]]]
 
10.03-2008 | 23:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 23:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 23:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 23:43 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 23:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 23:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 23:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 23:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 23:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 23:52 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 23:53 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 23:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 23:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 23:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 23:56 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 23:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 00:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 00:02 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 00:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 00:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 00:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 00:11 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 00:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 00:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 00:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 00:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 00:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 00:28 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 00:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 00:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 00:34 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 00:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 00:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 00:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 00:40 af John Andersen
Det er nu lidt synd for DFerne, at de ikke kan bruge undertrykkelses-kortet mere.

Lidt hjælp kan i få.

I kan sige at rapporten er useriøs og en b-rapport, eller......

Nej, jeg har en bedre ide. I skal sige, at i tog fejl. Det lyder anderledes troværdigt.

Virker næsten hver gang.
 
11.03-2008 | 00:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 00:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 00:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 00:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 00:50 af John Andersen
Ligesom dem der skærer i sig selv Bitten? :)
 
11.03-2008 | 00:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 05:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 05:46 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 06:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 06:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 07:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 08:01 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 08:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 08:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 09:10 af egon legaard
De sædvanlige ævlehoveder er på banen igen ! Kvindeundertrykkelse, middelalderreligion, primitivitet osv. osv ! Ja, på nogle områder ! Men, der er kvinder med islamisk tro, der selv foretrækker det sk... tørklæde. Billedet af den permanent undertrykte muslimske kvinde er ude af trit med virkeligheden, for manges vedkommende. Så fat det dog, og lad være med at belaste debatten med jeres højrevredne fantasibilleder, plukket direkte fra DF´s syge håndbog for racistiske småtåber !
 
 
11.03-2008 | 09:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 09:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 09:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 10:08 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 10:13 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 10:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 10:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 10:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 10:54 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 10:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 11:03 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 12:37 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 13:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 13:05 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 13:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 13:47 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 14:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 15:59 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 16:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 16:55 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 17:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 17:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 17:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 18:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 18:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 18:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 18:56 af RocaKSHS
Endnu en røverhistorie og dem vil der komme mange flere af i fremtiden !

Det kan godt være at de ikke bliver "tvunget" MEN en opfordring i deres kredse, gruppe press o.l. er snarere et påbud/diktat. Tingene kan "siges" på mange måder og det benytter de sig af !!
 
11.03-2008 | 19:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 19:24 af RocaKSHS
Andet steds står der: muslimske kvinder der ikke bærer tørlæder, myrdes....  o.s.v.  mon ikke det er et helt klart tegn til muslimske kvinder.....

Der kan jo bare indføres en lov som i tyrkiet, hvor kun visse kvinder måtte bære tørlæde i offentligheden..... En lov som er ved at blive afskaffet som et led i den totale islamisering af Tyrkiet og hele mellemøsten..... Deres dagsorden er forstået !
 
11.03-2008 | 19:34 af Bruce1
Kvinder viser sig ofte som endnu mere fanatiske og undertrykkende end mænd, de muslimske kvinder er et særdeles godt eksempel - de undertrykker sig selv!
 
 
11.03-2008 | 19:38 af Bruce1
Tørklædet er bedste tegn på IKKE-integration, kun assimilation er ægte integration, desværre har Vestens muslimer aldrig lært dette og vi andre har forsømt at påkræve dem det. Muslimske værdier er aldles ubrugelige i vestlige samfund, og vi må til at kræve assimilation hvis integrationen (i vores umuslimske lande!) skal lykkes.
 
 
11.03-2008 | 19:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 19:50 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 20:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 20:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 20:30 af Bruce1
Endnu engang viser Steffen han intet for forstået af den værdikamp vi står midt i, og som for hans slags er ligegyldig. Muslimske kvinder kan udtale sig lige så tosset de vil, som alle andre kan, men det er unødvændigt at gøre det med et religiøst stof på hovedet. Insirationen er klar; Iran og S-Arabien, her taler vi uniformerede naziagtige stater.
 
 
11.03-2008 | 20:31 af Jolene
Tænk at et stykke stof kan provokere så mange danskere...Ihvertfald knap så demokratisk at indføre påklædningskodeks! Lad dog kvinderne klæde sig som de vil, og symbolisere det de vil! Vi lever jo i et frit land! Glæd jer over det istedetfor at bekymre jer så meget om hvad andre mennesker har på!:)
 
11.03-2008 | 20:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 20:45 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 20:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 20:58 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 21:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 21:40 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 21:44 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 21:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 22:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 22:38 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 23:04 af Bruce1
dansk konvertit er på ingen måde fri, tværtimod, som alle troende muslimer fanget i tvangstanker.
 
 
13.03-2008 | 19:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
25.03-2008 | 18:12 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
08.04-2008 | 09:49 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 23:04 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 23:06 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 23:20 af Bruce1
Integration er assimilation, det er alt. Muslimer kom hertil i stor stil med deres mærkelige skikke, og nægtede at blive vestlige og danske, islam er alt for krævende for samfundet. Var I som jøder eller kristne var der næppe problemer, men nej, I skal absolut være mere besværlige end alle andre. Hvad jeg vil gøre ved det? Forbyde islam, hvis det stod til mig. Sammenlign dog samfundet idag med samfundet for 30 år siden, stort set samme antal inbyggere, monogent og langt fredeligere. Idag kulturblandet, ikke berigende, og problemfyldt. Vi danskere har dog mest ret til landet, og vore ord er lov, vi bestemmer og islam har en upassende størrelse. Bedst hvis den viger pladsen.
 
 
11.03-2008 | 23:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 23:49 af Torben Petersen
Det muslimske tørklæde refererer til mindst ét koranvers, hvorfor dette kan betragtes som en rekvisit i den omfattende demonstration for islams fortsatte udbredelse i modsætning til vore eksisterende samfundsorden.

En organiseret, offentlig meningstilkendegivelse - altså en demonstration - kræver sædvanligvis anmeldelse til det stedlige politi og indhentning af tilladelse derfra.

Det muslimske tørklædes ombæring sopm rekvisit i vores fælles offentlige rum, må derfor antages at være en ulovligt afholdt demonstration i hh.t. gældende regler for afvikling af demonstrationer.

Nogle vil indvende, at vi jo har religionsfrihed osv. Hertil er kun at svare, at hvis en religion indeholder elementer, som er inkompatible med den demokratiske samfundsorden, så er disse specifikke dele af religionen ikke dækket af religionsfriheden.
 
 
11.03-2008 | 23:49 af Bruce1
nimo, hvad mener du med vores land ? Bor du da dernede? I tankerne måske. Ligeså lidt som islam har noget at gøre her, har vi ikke mere at gøre i Mellemøsten, de vil jo heller ikke have os.
 
 
11.03-2008 | 23:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 23:53 af Bruce1
Ja, det gælder også kosher/halalslagtning Torben, det er noget så udansk og barbarisk.
 
 
11.03-2008 | 23:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 23:42 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
11.03-2008 | 23:43 af Bruce1
Når de assimilerer sig, som alle andre befolkningsgrupper godt kan finde ud af.
 
 
11.03-2008 | 23:59 af Bruce1
Jeg vil foretrække islam sidestilles med nazisme, og på sigt forbydes, så må I selv vælge jeres bo.
 
 
12.03-2008 | 00:09 af Torben Petersen
Muslima Jensen

Bliv du bare her, grønært - det er kun de 75 - 80% af din religion der er bøvl med, såmend. Det var de sider som tidligere statsminister Poul Nyrup ikke turde rive ud af koranen, på landsmødet hos socialdemokraterne, før han måtte afgive statsministerposten i 2001.
 
 
12.03-2008 | 00:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.03-2008 | 00:14 af Torben Petersen
Islazismen rimer da ganske fint på nazismen, sku jeg mene, Muslima Jensen...

Lige en smuk sang til at falde til ro på, du gamle:

http://uk.youtube.com/DanMarkJensen
 
 
12.03-2008 | 00:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.03-2008 | 00:19 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.03-2008 | 00:23 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.03-2008 | 00:24 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.03-2008 | 00:27 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.03-2008 | 00:29 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.03-2008 | 00:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.03-2008 | 00:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.03-2008 | 00:35 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.03-2008 | 00:36 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.03-2008 | 00:41 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.03-2008 | 02:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.03-2008 | 07:49 af Jolene
@Bruce1:

Du er ikke ligefrem typen der giver NOGEN lyst til at assimilere sig! Hvis valget stod mellem at beholde sin egen baggrund eller blive som dig/bukke under for folk som dig, så ville jeg sku også hellere beholde mit tørklæde og holde fast i min baggrund!!! Måske du skulle tænke sådan, og hjælpe med at give muslimerne LYST til at blive integereret godt i Danmark -og på længere sigt opnå din elskede assimilation!
 
12.03-2008 | 07:53 af Jolene
@Bruce:

Og hvis du mener der skal indføres tvangs-assimilation af nytilkomne, så hører du mere til i et diktatur end i et demokrati!!!
 
12.03-2008 | 08:17 af traveler
Jolene

Tørklædebærere taler om, at de frivilligt underkaster sig deres sandhed, som ikke er et spørgsmål om lyst eller ulyst.

Eller som Stenings-Petersen ville sige det, så er sharia-stening ikke en specielt lystfyldt straf, men en religiøs pligt når sandheden nu engang skal ske fyldest.

Denne insisteren på sandheden indebærer også andre pligter, der overskrider selv de mest ufattelige grænser:

http://www.tv2east.dk/dokumenter/brevtiljabbar.doc
 
12.03-2008 | 08:30 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.03-2008 | 08:48 af Jolene
@Traveler:

Du kan ikke sammenligne et tørklæde med stening! Stening er en frygtelig, brutal handling. Et tørklæde er en beklædningsgenstand, som også vi danskere benytter! Vi binder det bare ikke på samme måde!
 
12.03-2008 | 09:02 af traveler
Jolene

Det muslimske tørklæde er signal om at underkaste sig en bestemt sandhed. Denne sandhed er nedfældet i koranen og gennem Muhammeds moralske forbillede gennem ord og handlinger.

Med det som grundlag er det en del af sandheden at foreskrive stening som straf. Man kan ignorere det men ikke argumentere imod stening, hvis man samtidig insisterer på at ville underkaste sig sandheden.

Således fører muslismk tørklæde til legitimering af stening som straf, medmindre man insisterer på en alternativ sandhed, der ikke er belæg for i koranen og i Muhammeds sædvane.
 
12.03-2008 | 09:12 af Jolene
@Traveler:

Ja, det er sådan din forforståelse er overfor tørklæder... det er da sørgeligt du ikke formår at se nuancerne! Som der står i artiklen vælger muslimske kvinder selv at bære tørklædet! Du skal ikke bilde mig ind at muslimske kvinder går ind for stening af deres medsøstre...
 
12.03-2008 | 09:13 af traveler
AnjaMII

En del mennesker trives bedst i splid og strid og finder enighed kedeligt og eftergivenhed slapt og uinspirerende. Også de vil kunne sige:

"Behandl mennesker, som I selv vil behandles"
 
12.03-2008 | 09:18 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.03-2008 | 09:20 af Jolene
@Traveler:

Vil du dermed også mene at alle der bærer et kors om halsen går ind for stening af homosexuelle? Eller tror du måske folks tolkning af biblen har ændret sig med tiden? Akkurat ligesom mange muslimers tolkning af koranen har ændret sig..
 
12.03-2008 | 09:21 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.03-2008 | 09:25 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.03-2008 | 09:26 af traveler
Som der står i artiklen vælger muslimske kvinder selv at bære tørklædet.

Det er fordi de tror på Allah, koranen og Muhammed som forbillede. Det er vel ikke fordi de tror på Buddha eller den treenige kristne gud eller er ateister eller asatroende.

At tro på Allah, koranen og Muhammed som sandheden indebærer at tro på indholdet i disse foreskrifter. Man kan højst ignorere indholdet som værende utidssvarende, men ikke argumentere imod det, hvis man er muslimsk troende.

Har du eksempler på muslimske tørklædepiger, der med religiøse argumenter argumenterer imod Stenings-Petersens holdninger?
 
12.03-2008 | 09:28 af Jolene
@Anne Marie Buch:

De mener det er sandheden, men dem jeg kender tolker den da så den passer til en moderne verden, og ingen af de muslimer jeg kender -kvinder som mænd går ind for stening!

Men du kan jo så også svare mig på om du så også mener at alle der bærer et kors/er kristne går ind for stening af homoseksuelle? Eller om du mener at kristnes tolkning af det der står i biblen har ændret sig, selvom de tror på at biblen er sandheden...
 
12.03-2008 | 09:30 af Jolene
@ Anne Marie Buch:

"Hvad var det Jesus sagde om stening? Og hvad var de Mohammed sagde?

Der er en verden til forskel! "

Stening er stening, så er jeg da ligeglad med hvordan man formulerer det!
 
12.03-2008 | 09:34 af traveler
Alle der bærer et kors om halsen går ikke ind for stening af homosexuelle, da dette IKKE foreskrives af Jesus, der som bekendt reformerer den jødiske tro til det, Jesus efter overleveringen siger i det nye testamente og nix weiter.

Hvad andre syndere finder på at ville pådutte andre, er for deres egen regning, hvad reformationen herhjemme da også gør op med for 500 år siden.

Bibelen er ikke skrevet af en guddom og kan derfor kun betragtes som det menneskelige værk det er. Koranen er derimod en sand og uforfalsket kopi af Allahs lovbog ifølge dem, der tror på den sandhed.
 
12.03-2008 | 09:38 af traveler
Jolene

Anne Marie Buchs udmærkede spørgsmål: "Hvad var det Jesus sagde om stening? Og hvad var de Mohammed sagde?"

Ja, hvorfor vil du ignorere selve indholdet i religionen?
 
12.03-2008 | 09:44 af Jolene
@ Traveler og Anne-Marie Buch:

Men uanset hvad i to indskrænkede mennesker tror, siger og mener så lever vi heldigvis stadig i et frit land hvor kvinderne må gå klædt som de vil!! Det synes jeg I skal glæde jer over, istedetfor at få så ondt bagi over at nogen vælger at klæde sig på en måde I ikke synes om!!

Du, Anne-Marie klager selv over at du TROR de synes du er uren... Det er måske mere dér skoen trykker? For selvom de ikke gider vise deres krop frem, og tager afstand fra det vestlige kvindeideal, har de aldrig sagt at vi var urene... Det er noget du selv går og er paranoid over!

Behandl folk som I gerne selv vil behandles -med respekt for den I nu engang er! Så vil I erfare at man sagtens kan have muslimske veninder med tørklæder som ikke ser ned på én fordi man vælger ikke at bære det.... Man kan sagtens leve side om side med forskelligheder, hvis man søger at forstå istedetfor at fordømme!!
 
12.03-2008 | 09:51 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.03-2008 | 09:51 af Laila laix
Det var det jeg tidligere udtrykte, I mænd,kvinderne gør det ikke for Jeres skyld el. pga. undertrykkelse, som I galper op om. De gør det som sammenhold og fordi i et land med mestendels fremmedhad kan kvinderne holde sammen I Deres grupper.Lad os i stedet bli´bedre til at integrere og ikke angribe, komminikere og ike afsky.
 
 
12.03-2008 | 09:53 af traveler
Hvor er man indskrænkede mennesker, fordi man vil udvide horisonten med en diskussion af indholdet i de religiøse skrifter?

Det kan tværtimod kaldes indskrænkethed at ville insistere på at ignorere indholdet i de religiøse foreskrifter. Det er vel også manglende respekt ikke at ville tage de religiøse foreskrifter alvorligt.
 
12.03-2008 | 09:57 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.03-2008 | 10:54 af Jolene
Har aldrig læst biblen eller koranen. Jeg går ikke ind for religion! Synes kun det skaber splid, og synes ikke det lyder til at det har hjulpet jer til at åbne jeres sind og horisont overfor andre mennesker!

Men jeg har rejst meget, og mødt kristne der mener at biblen siger at man skal stene homosexuelle! Nu siger I at det ikke er det der står i biblen, og det skal jeg ikke gøre mig klog på -det er vel et spørgsmål om hvordan man tolker det der står!! Akurat som muslimer tolker koranen forskelligt!

Jeg kender mange muslimer i Danmark der ikke går ind for stening af kvinder bare fordi de bærer tørklæde... De tolker altså ikke koranen som I gør! Så hvorfor ikke møde det enkelte menneske og se hvad deres værdier og holdninger er, istedetfor at tro at alle med den samme religion er  ens..
 
12.03-2008 | 11:22 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.03-2008 | 12:00 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.03-2008 | 12:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.03-2008 | 12:32 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.03-2008 | 12:42 af traveler
I islamisk ret (sharia er straffen for utroskab begået af en gift mand eller gift kvinde stening til døde. Ifølge flertallet af de retslærde (mudjtahider og muftîer) med speciale indenfor islamisk jura (fiqh) er det et uomgængeligt faktum, at stening står klart og tydeligt foreskrevet i overleveringerne om Muhammeds sædvane. Tolkning af islamisk jura er ikke noget for den lille muslimpige og muslimmand eller endda for en imam, men det er tildelt de særligt kvalificerede retslærde.

Derfor er dødsstraf ved stening pga utroskab udbredt i muslimske lande, som praktiserer muslimsk sharialovgivning efter de retslærdes forskrifter. Stening praktiseres f.eks. i Pakistan, Sudan, Somalia, Saudi Arabien, Iran, Gaza, de 12 nordlige delstater i Nigeria og delvist i Afghanistan, der dog er under pres pga. vestlig tilstedeværelse.

I disse lande er tørklædet også gennemgående påbudt og det er de forskellige retslærde også ret så enige om. Begge dele af elementer af en samlet islam-pakke. Om ikke-retslærde musliske mænd ved en undersøgelse er ligeglade med tørklædet, kan vel være ret uinteressant.

Dødsstraf ved stening pga utroskab er historisk set ukendt i kristne lande eller lande med kristen tradition, men man kan da uden tvivl finde rablende personager ude i den store verden, der kalder sig kristne og vil have stening af homoseksuelle. Men de tager næppe Jesu’ ord for pålydende, men roder rundt i det gamle testamente eller noget specieltolket Paulus-halløj, så om de kan kaldes kristne, kan vel diskuteres, og de har aldrig haft indflydelse desangående på lovgivningen.

Men Jolene insisterer på præcist det modsatte af virkeligheden, som den er, fordi hun forveksler egen ønsketænkning med virkeligheden:

Hun kender derfor mange muslimer i Danmark der ikke går ind for stening, og hun kender derfor kristne ude i den store verden, der mener, at biblen siger at man skal stene homoseksuelle.
 
12.03-2008 | 12:48 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.03-2008 | 12:53 af Jolene
@Traveler:

"Men Jolene insisterer på præcist det modsatte af virkeligheden, som den er, fordi hun forveksler egen ønsketænkning med virkeligheden:

Hun kender derfor mange muslimer i Danmark der ikke går ind for stening, og hun kender derfor kristne ude i den store verden, der mener, at biblen siger at man skal stene homoseksuelle."

Det er bestemt ikke ønsketænkning! Det er realitet, og det jeg ville sige med det, er at der er folk indenfor islam og kristendommen der er fanatiske, og folk der ikke er!
 
10.03-2008 | 23:07 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 23:09 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 23:10 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 23:14 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 23:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
12.03-2008 | 22:26 af Bruce1
Islam er selve beviset på religion er fup. At denne storhedsvanvide Muhammed mener at have hørt fra Gud, det er åbenlyst en fiks ide fra folk (og Muhammed) på at lave en anden og bedre tro end kristendommen/jødedommen. En fiks ide , det er alt. At lade muslimer være i fred og lade dem leve som de vil, er det dummeste man kan gøre, for det er netop deres plan. -Stille og roligt overtage landene.
 
 
13.03-2008 | 03:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
13.03-2008 | 08:32 af Anne Marie Buch
AnjaMII

"Det er sjovt som I er så oprørte over stening. Der er kun2-3 stk på Profetens tid, der blev stenet og den ene kun fordi hun selv kom og bad om straffen"

Jeg skal ikke kunne udtale mig om hvad der skete for 1400 år siden, og jeg er også ligeglad.

Fakta er at mennesker bliver stenet ihjel ude i verden idag, med direkte henvisning til koranens gud, allah.

Jeg er ked af at sige det Anja, men det er simpelthen sygt at mennesker kan finde på at göre sådan noget. Det er en syg religion der praktiserer det.

Og at det aldrig bliver indfört i et demokrati er mig en ringe tröst: Hvor länge endnu har vi demokrati i den frie verden, hvis vi fortsätter som nu? 100 år höjst er mit bud.

Vi skal träkke en streg i sandet i forhold til den muslimske verden og sige: Hertil og ikke längere. Det gälder geografisk og mentalt.

Vi skal trykke muhammedtegninger hver dag, Wilders film skal vises på satorskärm på byens torv. Mindst en gang om ugen. Og så fremdeles.

Og jeg er iövrigt ligeglad med hvad Paulus sagde. Fundamentet for kristendom, Jesus, påbyder ingen at kläde sig på en bestemt måde, at spise eller ikke spise dit og dat. Kristendommen er ikke en lovreligion, Det nye Testamente er ikke Guds sande ord, men en bog skrevet af mennesker.

Der er en väsentlig forskel til koranen og islam som lovreligion og totalitär ideologi.

det kommer til at ske

Jeg er overhovedet ikke bekymret. Jeg mener at Muhammed var en pädofil landevejsröver...og jeg er stadig ikke bekymret.
 
10.03-2008 | 23:16 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 23:17 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
10.03-2008 | 23:20 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
© Copyright 2013, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites