"Made in China"-medicin presser Novo Nordisk i Kina
Verdens største marked for diabetesmedicin vil de kommende år opleve øget konkurrence fra kinesiske aktører.
Mads Krogsgaard Thomsen er forskningsdirektør i Novo Nordisk. Han forudser, at Novo vil miste markedsandele i Kina de kommende år. Pressefoto.
Mads Krogsgaard Thomsen er forskningsdirektør i Novo Nordisk. Han forudser, at Novo vil miste markedsandele i Kina de kommende år. Pressefoto. Foto: Novo Nordisk/free


Det bliver en udfordring for den danske medicinalgigant Novo Nordisk at holde fast i sine markedsandele i Kina de kommende år.

Det forudsiger koncernens forskningsdirektør, Mads Krogsgaard Thomsen.

- Det bliver svært for os i Kina de kommende år. Lige nu er landet meget fokuseret på at opbygge en hjemlig produktion, siger han i et interview med Reuters.

Kina, der allerede i dag er en global magtfaktor inden for blandt andet teknologi og industri, er i fuld gang med også at blive det inden for medicinalindustrien.

En aldrende befolkning, der har et stadigt stigende forbrug af fastfood, tobak og alkohol, har gjort det enorme kinesiske marked attraktivt for nationale såvel som udenlandske selskaber.

I dag er der 110 millioner diabetikere i Kina. Et tal, der ventes at stige til over 150 millioner i 2040.

I 2010 sad Novo Nordisk på 63 procent af markedet for diabetesmedicin i Kina. Siden er det faldet, fordi den kinesiske konkurrence er taget til, fortæller Mads Krogsgaard Thomsen.

Det tager typisk ti år eller mere at få et medicinalprodukt på markedet. Derfor venter den kinesiske revolution ikke lige rundt om hjørnet.

Men i år har de ti største kinesiske medicinalselskaber i gennemsnit øget deres salg i Kina med 12 procent, hvilket er dobbelt så meget som de fleste multinationale selskaber, viser en rapport fra IMS Consulting ifølge Reuters.

Kina er verdens næststørste marked for medicin efter USA.

/ritzau/Reuter

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.