Avisen.dk
Nyhedsbreve | Opret profil | Log ind | Avisen.dk bruger cookies, læs mere her

Måling: Thorning i historisk vælger-blødning

Helle Thorning rammer historisk lavpunkt i ny meningsmåling. Blot 16,8 procent af vælgerne ville stemme på S.

12. juni 2012 kl. 07:09
Start et spil på Spigo.dk
Spil
Helle Thorning-Schmidt lykkedes ikke med at kapre tabte vælgere tilbage, da hun holdt grundlovstale.
Helle Thorning-Schmidt lykkedes ikke med at kapre tabte vælgere tilbage, da hun holdt grundlovstale. Foto: Gorm Olesen / POLFOTO
Del på Facebook
Mail artiklen
Print artiklen

Aldrig før har opbakningen til Socialdemokraterne været så lav hos vælgerne. Hvis der var valg i dag, ville blot 16,8 procent af danskerne sætte kryds ud for statsminister Helle Thorning-Schmidts parti.

Rivalerne hos Venstre ville få hele 34 procent af stemmerne og blive større end de tre regeringspartier S, R, SF - tilsammen. Det viser en ny meningsmåling, som analyseinstituttet Voxmeter har foretaget for Ritzau.

Det punkt hvor Socialdemokraterne kunne håbe på, at der var tale om måleusikkerheder, er for længst forbi, fastslår valgforsker Rune Stubager fra Aarhus Universitet.

Han henviser til, at målinger fra to andre institutter har vist samme lave niveau i den seneste tid - ingen dog så lave som Voxmeters tal.

- Det ser ikke særlig godt ud for regeringen. Partierne svinger som regel omkring nogle niveauer, som de vender tilbage til. Og Socialdemokraternes niveau har over lang tid været for nedadgående, siger Rune Stubager.

- Det farlige for dem er, hvis det sætter sig, så deres nye middelniveau rykker ned til omkring 20 procent. Det kan man på ingen måde afvise, tilføjer han.

Socialdemokraternes politiske ordfører, Magnus Heunicke, kalder tallene elendige.

- Vi har en svær tid, det er der slet ingen tvivl om. Det kan skyldes, at vi enten kommunikerer for dårligt, eller at folk er uenige i vores politik, siger han.

- Der er kun en vej frem, og det er at levere resultater og være helt sikre på, at folk kan genkende vores socialdemokratiske værdier, tilføjer Magnus Heunicke.

Valgforsker Rune Stubager vurderer, at den socialdemokratiske vælgerkrise helt entydigt skyldes, at vælgerne er uenige i partiets politik.

Han mener ikke, at der er tale om personspørgsmål.

- De har udstedt nogle løfter på nogle velfærdsområder, som en god del af deres traditionelle kernevælgere har været rigtig glade for. Og så har de ikke indfriet dem, konstaterer Rune Stubager.

Voxmeter-målingen er foretaget i dagene omkring sammenbruddet i regeringens stort anlagte trepartsforhandlinger, hvor finansminister Bjarne Corydon måtte opgive at få fagbevægelsen med.

Sammen med skattereformen er trepartsforhandlingerne, hvor det blandt andet har været på tale at øge arbejdstiden, efter Rune Stubagers vurdering noget af det, der vihar fået socialdemokratiske vælgere til at flygte.

I den borgerlige lejr sikrer Venstres betydelige fremgang et solidt flertal, mens De Konservative fortsat ligger til omkring fire procent af stemmerne. Dansk Folkeparti står til 13,2 procent og Liberal Alliance til 4,5 procent.

NYHEDSBREV
 
Interesserer du dig for nyheder om job og arbejdsliv, så prøv Avisen.dk's nyhedsbrev!
separator
Du kan naturligvis altid framelde dig igen, og vi deler ikke din mail med andre.
Læs vores forretningsbetingelser.
DEBAT OM ARTIKLEN
For at kommentere skal du være logget på Facebook. Logges på via "Kommenter via...", genindlæs siden
12.06-2012 | 08:18 af Jens-Jørgen christensen
Det kan ikke være socialdemokratisk " At føre
politik for Radikale kernevælgere" man har taget
de socialdemokratiske vælgere for givet,og det
betaler man for i øjeblikket,Der er tid endnu men
man skal virkelig føre en mere markant " Rød politik"
Der er ingen der vil tages i R...n
 
12.06-2012 | 08:26 af Jens-Jørgen christensen
Det er jo logik at man skal føre politik med EL
og holde fast i socialdemokratiske kerneværdier
 
12.06-2012 | 08:53 af Peter Forchhammer
vrøvl - ethvert resultat skabt med EL alene vil blive rullet tilbage når rød blok taber næste valg - og det kan kun en fængselsdom til Løkke forhindre... derfor er det KUN klogt at lave resultater emd borgerlige - som de IKKE kan løbe fra efter et valg... nuvel resultatet bliver måske ikke så godt som det kunne have været . men klart bedre end hvis det var ren VKO politik... og det kan ikke bare rulles tilbage efter et valg...nøjagtig samme model som VKO brugte med efterlønnen kan nu bruges mod dem selv... men ak - hvad ser vi?? en tøsefornærmet rød blok der piver og skyder skylden på alle andre... sølle sølle og bevis for at hverken Thorning eller Søvndal er eller var denne opgave voksen... desværre
 
 
12.06-2012 | 09:27 af Jess D. Skov-Nielsen
Det er muligt... danskerne er jo dumme nok til at stemme den narrehat ind fordi S og SF har smadret sig selv... men derfor skal de netop starte med at lave den politik de gik til valg på, og sammen med EL, hvis de skal gøre sig nogen forhåbninger om at hive stemmer hjem...
 
 
12.06-2012 | 10:35 af Jens-Jørgen christensen
nu var spr. Hvorfor? vælgerne forlader S og ikke peter Forchammers antiparti mod S
(typisk forsøg på afsporing af debat) vil Venstre rulle røde aftaler tilbage må de gøre,
det,"man skal da ikke undlade at lave aftaler på grund af trusler"
 
12.06-2012 | 08:49 af Peter Forchhammer
Hvorfor er det de radikales skyld?? hvorfor er det ikke bare S og SF der har umulige ledere og ingen politik? hvorfor er det altid "de andre" ?

man kan vel ikke bebrejde Vestager at hun fører raidkal politik, lige så lidt som man kan bebrejede El at de fører EL politk - derfor står de også begge godt i målingerne... men HTS og VS fjumrer rundt i glasbutikken - uden mål uden middel - men det er faneme deres egen skyld og ikke alle mulige andres...
 
 
12.06-2012 | 08:58 af Carsten Svendsen
Gu' hjælpe mig, om ikke jeg er enig med dig - i din konklusion! :o)
 
12.06-2012 | 09:16 af Peter Forchhammer
håber ikke det var for smertefuldt :-))
 
 
12.06-2012 | 10:38 af Lars Nunnegaard
Nej det var hovedet på sømmet, du ramte. Det er ikke de andres skyld.
 
 
12.06-2012 | 09:29 af Jess D. Skov-Nielsen
Det har du ret i... de burde have sat jer Radikale sko'en for døren, og nu må dine børn og børnebørns velfærd stå for skud Peter, for dit parti gider ikke have noget sikkerheds net til dem i fremtiden... så vi må håbe at du på bedste liberale ego-trip-vis har penge nok i kisten til at betale for alt de har brug for med dit lille firma, for resten af det blå DK vil skide dem et stykke.
 
 
12.06-2012 | 09:30 af gitte rasmussen
Kære Peter. Hvis der noget de radikale ikke kan, så er det kunsten at samarbejde. Hvis man indgår et partnerskab, så kræver det, at man samarbejder med det partnerskab man har indgået i. Hvis de radikale kun vil have radikal politik, så kan man ikke sidde i regering med to andre partier, så skal man have magten alene. Det har de ikke, og derfor kan de ikke kun fremlægge radikal politik. At enhedslisten kan fremlægge enhedslistens politik, skyldes at de ikke sidder i regering. Der er en meget stor forskel på de to ting. Enhedslisten går til forhandlingerne med deres egen politik, og så samarbejder man med dem man forhandler med om en aftale. De radikale kan ikke gøre som enhedslisten, de har valgt at sidde i regering med to andre partier, og derfor skal de løsninger de fremlægger have en fælles profil, og ikke en radikal profil. De radikale kan blive så grådige, at de sætter hele det danske demokrati ud af kraft. Hvis det valgresultat som meningsmålingerne viser lige nu blev er realitet, så ville hele det danske samfund ikke have en opposition, for S/SF vil være sendt ud i en dødskamp, og tilbage står enhedslisten som eneste opposition, til et stort borgerligt diktatur som ikke er løsningen for et land som Danmark. Lige meget hvor borgerlig man er, så vil det aldrig være en fordel at styre et land uden en opposition, demokratiet dør langsomt. Så der er meget mere end bare radikal egoisme i det her spil.
 
12.06-2012 | 09:35 af Peter Forchhammer
Gitte - det må vel være ethvert partis fornemmeste formål at få så meget af sin egen politik igennem som muligt..Radikale har 17 mandater. og hvis S/SF vælger at følge dem, så er det vel ikke de radikales skyld?? og igen - ethvert resultat opnået med EL alene vil blive slagtet efter et valg - for du tror vel ikke i fuld alvor på at regeringen har en jordisk chance for at overleve et valg??
 
 
12.06-2012 | 09:40 af gitte rasmussen
Nej Peter regeringen er død. Vi vil få et liberalt diktatur uden en opposition.
 
12.06-2012 | 09:48 af Jess D. Skov-Nielsen
Opositionen skal de som nok få... det blir bare befolkningen i stedet for et stærkt representativt demokrati i folketinget... we are the 99%, og før eller siden skal de nok komme ned med nakken.
 
 
12.06-2012 | 09:37 af Jess D. Skov-Nielsen
Med alle de gange vi har set Radikale skide på rød blok og samarbejde med de blå, så burde S+SF have kunne sige sig selv hvad det er der er foregået... det er aftalt spil mellem R og den blå fløj alt det her, i et forsøg på at smadre den røde fløj efter et valg... det er den blåsorte fascisme der har sejret igen som altid.
 
 
12.06-2012 | 09:39 af gitte rasmussen
Det er efterhånden lige før jeg tror det er aftalt spil, men er Helle med i planerne ?
 
12.06-2012 | 09:42 af Jess D. Skov-Nielsen
Ja... eller rettere EU er... det er mig også stadig mystisk at en meget ung mand som stod klar til SF's topledelse pludseligt døde kort tid før valget, og VUPTI, så har Möger overtaget den post... en anden personage der lugter kraftigt af infiltration... kan godt være det er konspirationsteori, men mewd det jeg ser ske overalt i verden pt. og DK's velvilje til at deltage enda effektivt i det, så kan jeg ikk elade være med at have denne nagende fornemmelse af, at der foregår en indgroet fascistisk plan i folketinget...
 
 
12.06-2012 | 09:45 af Jess D. Skov-Nielsen
Men hvis det røde flertal i DK vi havde inden valget er dumme nok til at stemme blå fløj ind ved næste valg, så vil jeg sgu' næsten sige, at de selv er ude om det... jeg gir ikke meget for et rødt flertal der stemmer blåt, når der er et rødt alternativ i EL, men det er vel alle de skide socialdemokrater der hopper derover... stoler ikke på en socialdemokrat og kommer aldrig til det...
 
 
12.06-2012 | 09:45 af Jess D. Skov-Nielsen
men talmæssigt passer det nok meget godt, at SF'erne er daffet til EL, og S'erne til Venstre... velfærdsdesertører.
 
 
12.06-2012 | 09:45 af Carsten Svendsen
Lur mig om ikke Helle T-S bliver indstillet til EU-Kommisær af Lars Løkke, som tak for destruktionen af Soc-dem.
 
12.06-2012 | 09:46 af Jess D. Skov-Nielsen
Tror du det er ham der laver den beslutning?... det gør EU fascisterne da selv, Lille Lars får da blot æren af at tilbyde det for dem.
 
 
12.06-2012 | 09:58 af kent wieczorek
Hun rider som hun har sadlet op.og sådan er det,kort og godt,!!!!!!!!!! mvh
 
12.06-2012 | 10:12 af Henrik Kristensen
Det er fantastisk som de socialdemokraterne klynker, alle med sin sunde fornuft i behold har da vist hvor det bar han allerede fra dag et af!! Men det der mest fantastisk, er at de bliver ved med at blive stemt ind! Selv om de har røvrendt deres vælger den ene gang efter den anden, men man glemmer åbenbart hurtigt her i landet, hvad for fjolser der er i socialdemokraternes fold.
Men der burde være en kæmpe tavle der fortalte hvad de enkelte partier havde gjort for deres land ved hvert valgsted både af det gode, og det mindre gode, så kunne det godt være at vores politikker ville stramme op omkring deres egen person, og deres partis ud mæglinger til befolkningen.
Men jeg er glad for at det ikke er min stemme der førte Helle T. til statsminister, for er der nogen der har taget røven på sine vælger så er det hende og hendes parti!! og de gjorde det igen.
Den Hvide Kanin
 
 
12.06-2012 | 10:54 af Jens-Jørgen christensen
Så er alt jo godt "men sæt dig lige ind i valgloven" omkring
skiltning ved et valgsted.
 
12.06-2012 | 13:33 af Henrik Kristensen
Jens Jørgen nu må du lige komme ind i kampen! og læse det der står imellem linjerne, jeg er da godt klar ovre at der ikke må sætte reklame op omkring valgurne! men det ville nok hjælpe på folks hukommelse, og gavne landet i den grad, de politikker vi har nu kan sku gøre hvad de vil uden nogen konsekvens af nogen art, andet hvis det bliver husket af sådan nogen som mig, for som jeg kan læse og se så lukker den danske befolkning total ned for al fornuft når krydset skal sættes! Derfor mit ønske om levende billeder og let læselig tekst det ville gavne.
Grunden til at det er forbudt med det omtalte! er jo indlysende klart! Det er fordi vores politikker er skide bange for at vi husker al det lort de har lavet, samt alle deres brudte valgløfter! se det er der jeg vil hen! Jens-Jørgen Christensen.
Den Hvide Kanin
 
 
12.06-2012 | 10:24 af Jess D. Skov-Nielsen
Er der slet ingen der kan se det større perspektiv i hvad der foregår? ... at man bevidst via EU og den blå fløj her hjemme har taget røven på hele den røde fløj? ... prøv at tænke over det... de fik med nød og næppe lov til at få nøglerne af aristokratiet (det er dem der styrer demokratiet aligevel) i begyndelsen af en krise... har efter bliver S+SF infiltreret af neo-fascister som Möger, Corydon, Thorning osv. som sammen med vennerne på blå blok, fortsætter præcis hvad blå blok ville, samtidigt med at arisokraterne i EU spænder trøjen ind, og lader alle følge med hvad end de vil eller ej... alt sammen lige hvor krisen trykker allermest...

hvad blir resultatet af det?... det blir at de dumme medie-zombier og forvirrede S vælgere TROR at det er rød politik der er årsagen til at det hele sejler pt. og derfor flygter mange over til Venstre... når det hele så indenfor de næste par år ramler sammen med Dollar'en og Euro'en, så vil rød blok komem til at stå som det monument der forsegler det hele når hele verdens økonomi ramler for øjnene af folk, og de blå skal så til at fremstå som "løsningen" på fremtiden.

Det er så fandens tydeligt hvad det er der sker ... men ikk emange kan se det... der er stadig ikke en kæft der har undersøgt, hvordan en ung potentiel SF'er pludseligt døde lige inden valget, og Möger uden demokratisk indflydelse overtog den post han ville have haft... hvorfor? ...
 
 
12.06-2012 | 10:32 af Peter Forchhammer
?????????? nu er du vist ude i en konspirationsteori af de mere avancerede....
 
 
12.06-2012 | 10:35 af Jess D. Skov-Nielsen
som jeg skrev andet sted... ja det er konspiration... det er alting jo, når man ikke har beviset ikke Peter?... derfor er alle uden beviser så konspirationsteoretikere... men jeg mener faktisk hvad jeg skriver... jeg konkluderer i øvrigt intet, jeg insinuerer og undrer mig over nogle ting der virker ret pudsige i det der foregår og er foregået.
 
 
12.06-2012 | 10:56 af kent wieczorek
YEP igen Jess D. hele det Cirkus er sgu Uldent og meget pudsig,i hvad de har gjort og lavet indtil nu,på trods af deres højt råbende Valgløfter til den svageste del af vore befolkning,som hvergang skal betale for deres fiktions teorier,det er sgu os på det nederste stige trin gang på gang,alså det tavse flertal,syge ældre løntilskud arbejdsledige modtagere af fp og psykisk og fysisk handicappet, mvh
 
12.06-2012 | 10:59 af Jess D. Skov-Nielsen
ja... og det eneste vi kan gøre er at ruske i buret og kæfte op om det, så vi i det mindste ikke er usynlige og dermed blir' tromlet helt ned...

og det gør jeg så.... gaaab... det er ved at blive trættende, men desvære nødvendigt.
 
 
12.06-2012 | 11:02 af kent wieczorek
YEP IGEN,ja det er sgu trættende men nødvendigt,mvh
 
12.06-2012 | 11:01 af kent wieczorek
øhhe glemte at sige/ DER SKAL BETALE FOR DERES FEJLSLAGENDE OG SVIGTENDE "LOMME REGNER FYRE OG DERES FIKTIONS TEORIER" sorry men caplock satte sig...mvh ;-=D
 
12.06-2012 | 11:10 af Jess D. Skov-Nielsen
jeg er ik typen der gider hænge mig i store og små bogstaver... jeg forstår hvad der står, og så er jeg tilfreds... ;O)
 
 
12.06-2012 | 13:05 af Kristian Mortensen
Jeg er enig med Jess
Det er aristokratiet, EU og finansmonopolerne der i fællesskab ønsker er klasseopdelt samfund med få rige og mange meget meget fattige, der faldbyder deres arbejdskraft for små penge og må gå for lud og koldt vand, mens aristokratiet lever som en meget rig overklasse
 
 
12.06-2012 | 13:09 af Kristian Mortensen
Jeg tror at det har været aristokraternes mening med EU fra starten at smadre velfærdsstaterne i Nordeuropa, for hvorfor har aristokratiet ellers bevidst hele tiden sørget for at der er et massivt demokratisk underskud i EU
 
 
12.06-2012 | 17:15 af (Slettet bruger)
Kommentar er blevet slettet.
 
© Copyright 2013, Avisen Aps
Avisen.dk er ikke ansvarlig for indhold fra eksterne Internet sites