Lytter du til mavefornemmelsen? Så vigtigt er det
Du kan gå ned med stress, hvis du ikke lytter til, hvordan du egentlig har det.
Lyt nu efter, hvad din mave siger. 
Lyt nu efter, hvad din mave siger.  FOTO: Scanpix


Af Mia Qvist Scheelsbeck, FEMINA, Aller Media

De fleste kender til rådet om at lytte til sin mavefornemmelse. Men hvordan gør man egentlig det, og hvordan mærker man mavefornemmelsen?

Den sidder naturligvis i maveregionen, og når man har en knugende fornemmelse eller en indre uro, kan det være et tegn på, du skal lytte til mavefornemmelsen.

- Vi er moderne mennesker, og mange af os er ikke vant til at mærke vores krop. Der er ingen i skolen eller i vores omgivelser, der har lært os det. Hvis vi mærker ubehag indeni, så ved vi ikke, hvordan vi skal håndtere det, siger Catherine Daverne, der har specialiseret sig i sansende kommunikation og som har stiftet Livets Hus, til FEMINA.

På Femina.dk: Få en guide på fem trin, der lærer dig at mærke mavefornemmelsen

Mavefornemmelsen giver os indsigt

Hun forklarer, at mavefornemmelsen er en af de måder, man kan sanse og opleve verden på. Både når der er uro, men også når behagelige fornemmelser som varme og tilfredshed kan mærkes.

- I det sekund, vi lærer at lytte til vores mavefornemmelse, får vi indsigt i, hvad der har værdi for os. Mavefornemmelsen er også styrende for vores adfærd. Derfor er det ret væsentligt at blive bevidst om, hvad den handler om, forklarer Catherine Daverne.

Et typisk tegn på, man ikke lytter til sig selv og mavefornemmelsen, er, at man har mange spændinger i kroppen og konflikter i de relationer, man har omkring sig.

5 naturlige måder at lindre ondt i halsen: Læs mere på IN.dk

Kan ende i stress og depression

I sidste ende kan det blive rigtig svært at blive lykkelig, når man ikke lytter til sig selv. Er du stresset, ved du jo godt selv inderst inde, at det ikke er godt for dig.

- I yderste konsekvens ser vi folk gå ned med stress og depression og reelt kun være overfladisk lykkelige i korte perioder, siger Catherine Daverne.

En mindre alvorlig måde at håndtere tomheden eller den knugende fornemmelse i maven på er ved at spise en bøtte is eller købe en taske for at få en eller anden form for kortvarig tilfredshed.

Se også:

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.