Lyn forsinkede SAS-fly: Passagerer kræver erstatning
Østre Landsret skal afgøre, om usædvanlige omstændigheder kan forklare forsinkelse på USA-fly.
Heftigt uvejr med lynnedslag gjorde dagen før var årsag til, at et SAS-fly kom for sent frem til Washington DC. 24 passagerer kræver erstatning på hver 600 euro (arkivfoto).
Heftigt uvejr med lynnedslag gjorde dagen før var årsag til, at et SAS-fly kom for sent frem til Washington DC. 24 passagerer kræver erstatning på hver 600 euro (arkivfoto). Foto: Genrebilleder (fly, Lufthavn, M.m.)/Free


En forsinkelse på en flyvning fra København til Washington kan koste SAS over 100.000 kroner.

24 passagerer har krævet erstatning, fordi de er utilfredse over at være kommet for sent frem til den amerikanske hovedstad.

Egentlig skulle de være landet klokken 15 lokal tid 13. september 2013. Men det skete først cirka fire timer senere.

Nu skal Østre Landsret afgøre, om SAS skal betale. Sidste sommer fik passagererne medhold i Københavns Byret, men selskabet har anket dommen.

Forsinkelsen skyldtes, at der på en flyvning dagen før på samme rute var opstået problemer. På grund af heftigt uvejr med mange lyn blev maskinen omdirigeret til Philadelphia.

Sagen skal afgøres på baggrund af EU-regler. De siger, at selskaber skal betale for forsinkelser på tre timer og mere - med mindre de kan undskylde sig med "usædvanlige omstændigheder."

I dette tilfælde er Københavns Byret enig i, at lynnedslagene dagen før var usædvanlige omstændigheder.

Men de kan ikke udstrækkes til også at gælde det følgende døgn, fremgår det af afgørelsen.

Derfor er de 24 hver blevet tilkendt en kompensation på 600 euro, hvilket i alt svarer til 107.464 kroner.

Landsretten behandler sagen på et retsmøde mandag, og dommen ventes at blive afsagt senere.

Forleden fik SAS medhold i en anden sag i landsretten. Otte passagerer var af byretten blevet tilkendt i alt cirka 15.000 kroner, men selskabet blev frifundet.

Her drejede det sig om en flyvning fra København til Birmingham, hvor de rejsende kom frem seks timer for sent.

En fugl var røget ind i flyets ene motor tidligere på morgenen under indflyvning til Kastrup, og derfor skulle flyet repareres.

Spørgsmålet var, om selskabet gjorde nok for at skaffe et erstatningsfly. Nej, mente byretten - men landsretten havde den modsatte opfattelse.

Tidligere i år var Højesteret på banen og nikkede til forsinkede passagerers krav i flere tilfælde med tekniske fejl.

Branchen mener, at erstatningsræset er gået for vidt. Den ønsker at få EU-forordningen ændret.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.