Luftkaptajn: Hvorfor var piloten låst ude?
Der findes procedurer for, hvordan piloter forlader et cockpit og kommer ind igen, forklarer Teddy B. Iversen.
En tidligere luftkaptajn forstår ikke, hvorfor piloten på det nedstyrede Germanwing-fly var låst ude af cockpittet.
En tidligere luftkaptajn forstår ikke, hvorfor piloten på det nedstyrede Germanwing-fly var låst ude af cockpittet. Foto: Frank Augstein/AP


Det virker besynderligt, hvis den ene af piloterne på det fly, der tirsdag styrtede ned i det sydlige Frankrig, ikke kunne komme ind i cockpittet igen efter at have forladt det.

Sådan lyder det fra pensioneret luftkaptajn Teddy B. Iversen, efter kilder tæt på efterforskningen fortæller avisen New York Times og nyhedsbureauet AFP om den situation, der skal have udspillet sig inden styrtet.

- Han (den ene af piloterne, red.) skal formentlig ud på toilettet. De har måske været i luften i et kvarter, men inden da er der jo gået en halv time eller mere, så manden kan godt være trængende.

- Det er helt okay og efter reglerne, at en af piloterne går ud. Det uforståelige er, at han ikke kan komme ind igen, siger Teddy B. Iversen.

Der er procedurer for, hvordan en pilot kommer ind i cockpittet, forklarer den tidligere luftkaptajn. Der skal blandt andet indtastes en kode til den elektroniske dør, der adskiller cockpittet fra kabinen.

- I en gidselsituation kan man forestille sig, at koden bliver aftvunget stewardesserne. Så kan piloterne fra cockpittet afvise al indgang, selv om koden bliver trykket ind. På den måde kan man holde eventuelle gidseltagere ude, siger Teddy B. Iversen.

I situationen med det styrtede fly skal den ene af piloterne have forsøgt at sparke døren ind til cockpittet, mens den anden pilot ikke har reageret.

- Man kan ikke sparke sig igennem den dør. Sådan er den lavet. Det er også med vilje, at der ikke er økse eller andet isenkram i kabinen.

- Inde i cockpittet er der en økse, som man kunne have brugt, men det hjælper lidt i sådan en situation, siger Teddy B. Iversen.

Den pensionerede luftkaptajn forklarer, at da han fløj, var der en procedure for, at når den ene pilot forlod cockpittet, så blev han erstattet af en af stewardesserne. På den måde var der altid mindst to mennesker i cockpittet.

- Hun skal ikke flyve, men bare være der. Det, mener jeg ikke, er en regel, der bruges i dag. Men det kan være, at den bliver indført, siger Teddy B. Iversen.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.