Lufthavn ønsker nyt taxa-system i Kastrup
Taxaselskaber kan få eneret på at samle passagerer op i Københavns Lufthavn for 17 millioner kroner om året.
Lufthavnen venter, at der er brug for 50.000 flere taxature om året i de kommende år.
Lufthavnen venter, at der er brug for 50.000 flere taxature om året i de kommende år. Polfoto (arkivfoto)


Fremover vil ét eller flere af hovedstadens taxaselskaber få eneret på at samle passagerer op i Københavns Lufthavn.

Lufthavnen vil indføre et nyt bomsystem for taxaerne, og det skal finansieres ved at sende lufthavnens taxature i udbud, siger lufthavnens passagerchef, Marie-Louise Lotz.

- Målet for lufthavnen er at skaffe mere plads og gøre klar til fremtidens vækst. De taxiselskaber, der vinder udbuddet, kan fortsat hente kunder i lufthavnen.

- De andre selskaber kan sætte kunder af, men de kan ikke optage kunder herude, med mindre de er bestilt, siger Marie-Louise Lotz.

Ifølge lufthavnen er behovet for det nye taxa-system opstået, fordi der alt for ofte er lange taxakøer foran lufthavnens terminaler, parkeringshuse, biludlejning og på lufthavnens mest befærdede vej, Ellehammervej.

De mange ventende taxaer generer den øvrige trafik og gør det uoverskueligt for passagerne at finde frem til en hyrevogn, lyder det fra lufthavnen.

Prisen for udbuddet bliver 17 millioner kroner om året, som dækker drift og etablering af systemet. Om prisen for passagererne senere vil stige, er op til taxibranchen, lyder det fra Københavns Lufthavn.

- Kontrakten har en værdi af 650 millioner over tre år og en årlig omkostning på 17 millioner kroner. Vi blander os ikke i, hvordan det selskab vil forvalte omkostningen, siger Marie-Louise Lotz.

Københavns Lufthavne A/S kommer ikke til at tjene penge på udbuddet eller det nye system.

Med udsigt til endnu flere passagerer i lufthavnen de kommende år øges behovet for at få bedre styr på taxaerne. Lufthavnen venter, at der er brug for 50.000 flere taxature om året i de kommende år.

- Kunderne skal fremover gå den samme vej og stå det samme sted for at få en taxa. Men vi ønsker, at kunderne vil komme til at opleve, at det bliver langt mere smidigt at få en taxa, fordi de holder klar og er parate, siger Marie-Louise Lotz.

- Det kan vi planlægge med det nye system, tilføjer hun.

Systemet - kaldet Taxi Management System - er baseret på et Brobizz-koncept, hvor bomme, et prognoseværktøj og et taxidepot skal sørge for, at der er præcis de taxier, som der er brug for.

I stedet for, at taxaerne skal holde i kø foran lufthavnen, bliver der indrettet et nyt område for taxierne ved Hotel Hilton. Med hjælp fra systemet kan taxaerne dirigeres frem og tilbage efter behov.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.