Livsfarlige chauffører skal sendes på kursus
EU-regler bør sikre, at lastbilchauffører ikke kommer på slingrekurs, når der er sne på vejen, mener minister.
Udenlandske lastbilchauffører skal tage et glatbanekursus, hvis de vil køre på norske veje, mener Norges transportminister. Sne og is på vejene er nemlig ikke et særsyn i Norge - det er udenlandske bilister, der kører galt, heller ikke. Arkivfoto
Udenlandske lastbilchauffører skal tage et glatbanekursus, hvis de vil køre på norske veje, mener Norges transportminister. Sne og is på vejene er nemlig ikke et særsyn i Norge - det er udenlandske bilister, der kører galt, heller ikke. Arkivfoto Foto: Colourbox/free


Udenlandske bilister på norske vinterveje uden snekæder og vinterdæk er langt fra et særsyn, og ofte ender lastbiler uden norske nummerplader med at køre fast eller af vejen under vanskelige forhold.

Derfor vil Norges transportminister, Ketil Solvik-Olsen, sende lastbilchauffører på glatbanekursus, før de får lov at køre på vejene i landet, skriver Aftenposten.

Ministeren håber, at EU - som Norge ikke er medlem af - vil indføre en særlig glatbanetilladelse for chauffører i Europas tunge køretøjer.

- Udenlandske chauffører er overrepræsenterede i forhold til antallet af lastbiler, der kører fast eller kører af vejen. Jeg har derfor sendt et brev til EU-Kommissionen med et udspil til nye krav til erhvervschaufføruddannelsen, siger Ketil Solvik-Olsen ifølge Aftenposten.

Han mener, at uerfarne chauffører er en trussel mod trafiksikkerheden og peger på, at nordmænd gennemgår en omfattende oplæring, inden de selv kan sætte sig bag rattet.

Hvis ordningen bliver til noget på EU-plan, vil Norge kunne afvise chauffører, som ikke har tilladelsen, mener ministeren.

Årsagen til, at transportministeren sender brevet til kommissionen nu, er, at et EU-direktiv på området er ved at blive opdateret.

Ketil Solvik-Olsen håber på at få opbakning til sit forslag, men er usikker på, hvornår en sådan ordning vil kunne træde i kraft.

- I allerbedste fald kan det være på plads om et år. Men vi er jo ikke medlem af EU, og vi er forberedt på, at dette kan blive en længerevarende proces, siger han.

I Norge og Sverige kræver loven vinterdæk, når der er sne, sjap eller is på vejen. Danskerne vælger selv, om de vil skifte til de mere vintervenlige dæk.

/ritzau/NTB

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.