Livline på vej til konkursramte passagerer
Det kan være dyrt at komme hjem fra ferie, hvis flyselskabet går konkurs. Men en ny ordning skal rette op på dette.
Går dit flyselskab konkurs, mens du er på ferie, kan det hurtigt blive dyrt og besværligt at komme hjem. Men det skal en ny ordning under Rejsegarantifonden afhjælpe.
Går dit flyselskab konkurs, mens du er på ferie, kan det hurtigt blive dyrt og besværligt at komme hjem. Men det skal en ny ordning under Rejsegarantifonden afhjælpe. Foto: David Goldman/AP


En god og vellykket ferie kan vende brat, hvis ens flyselskab er gået konkurs, mens man er af sted.

Ofte er det svært at finde en ny afgang hjem, og det bliver hurtigt en dyr affære.

Men det ser ud til at ændre sig fremover. En ny ordning under Rejsegarantifonden skal nemlig hjælpe rejsende hjem, hvis flyselskabet går konkurs.

Regeringen foreslår således, at rejsende med hjemrejse til Danmark bliver transporteret hjem på rejsegarantifondens regning, hvis deres flyselskab går konkurs under rejsen. Ordningen skal finansieres ved, at hver passager, der rejser fra en dansk lufthavn, betaler et bidrag på to kroner.

- Jeg er rigtig glad for, at vi har fundet en løsning, som alle i branchen kan bakke op om. Nu sikrer vi, at ingen danskere strander i udlandet, alene fordi deres flyselskab er gået konkurs. Det er godt og trygt for de mange forbrugere, der hvert år rejser på ferie i udlandet, siger erhvervs- og vækstminister, Henrik Sass-Larsen i en pressemeddelelse.

Også hos Forbrugerrådet Tænk vækker forslaget begejstring.

- Vi har arbejdet i flere år på at finde en løsning på det her problem, og derfor er vi rigtig glade for, at politikerne og branchen har fundet ud af, at der er behov for, at hjælpe de folk, der kan strande i udlandet, siger forbrugerrådets direktør, Lars Pram, til Newspaq.

Især i forbindelse med Spanair og Cimber Sterlings konkurser i 2012 oplevede Forbrugerrådet Tænk problematikken på nært hold, da frustrerede flyrejsende henvendte sig i hobetal.

- Der oplevede vi, at familier var rejst ud i verden, og da de så skulle hjem, var der ingen, der tog hånd om det. De skulle selv sørge for flybilletten hjem, og det kan hurtigt løbe op i rigtig mange penge, siger Lars Pram.

Som det er i dag, kan man som flyrejsende tilkøbe sig en konkursforsikring, når man bestiller sin flybillet. Det kan dog være besværligt at finde frem til på flyselskabernes hjemmesider, og i praksis er det kun en mindre del af af de flyselskaber, der benytter danske lufthavne, som er omfattet. Men også det slipper man fremover for at tænke på.

- Tilkøb af konkursforsikringen bliver i virkeligheden overflødig nu, for hvis man har en returbillet til en dansk lufthavn, så er man dækket af den nye ordning. Så det er med til at gøre det lettere at være forbruger, siger Lars Pram.

Den nye ordning skal først og fremmest hjælpe de passagerer, som strander i udlandet på grund af en flykonkurs. Er der midler nok i fonden, bliver også dele eller hele forudbetalinger for rejser, der endnu ikke er påbegyndt, dækket.

Den nye model bliver sendt i høring i næste uge.

Fakta:

En ny ordning under Rejsegarantifonden sørger for din hjemrejse, hvis dit flyselskab går konkurs.

Dermed bliver tilkøb af konkursforsikringer fremover overflødigt.

Køber du dine flybilletter med et internationalt betalingskort, har du allerede i dag mulighed for at få tilbageført betalingen i forbindelse med en konkurs.

Sidst vi i Danmark så en flykonkurs var i 2012, hvor Cimber Sterling måtte dreje nøglen om.

Newspaq

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.