Lissi fik timeløn på 4,86 kroner: "Løndumping af værste skuffe"
En 51-årig kvinde kørte Flextrafik for Movia under Krifa's overenskomst, som giver plads til provisionsløn. Det betød blandt andet, at hun fik en timeløn på helt ned til 4,86 kroner i timen.
- Movia accepterer alt for lave bud fra vognmændene, og Movia ved udmærket godt, at det ikke kan dække vognmandens udgifter til bil, brændstof, pension, feriepenge - og så går det ud over lønningerne, siger 3F.
- Movia accepterer alt for lave bud fra vognmændene, og Movia ved udmærket godt, at det ikke kan dække vognmandens udgifter til bil, brændstof, pension, feriepenge - og så går det ud over lønningerne, siger 3F. Foto: Scanpix/arkiv


Chaufføren Lissi Sommer knoklede som chauffør for helt ned til en femmer i timen.

Det skriver Fagbladet 3F.

Eksempelvis havde hun den 22. oktober sidste år en vagt på 9,5 timer fra klokken syv om morgenen til klokken 17.35. I det tidsrum kørte hun 96,33 kroner ind. Af det beløb fik hun 48 procent - eller 4,86 kroner i timen. Bagefter kom skattevæsenet og tog, hvad det skulle have.

Den dag havde den 51-årige Lissi Sommer sin dårligste indtjening på jobbet, hvor hun kørte for det offentlige trafikselskab Movia, som blandt andet står for al bustrafik i hovedstadsområdet.

I det hele taget havde Lissi Sommer over en ansættelsesperiode på tre måneder hos Movias underleverandør, Dansborg ApS. i Tappernøje, en løn som var styret af, at arbejdsgiveren som medlem af Kristelig Arbejdsgiverforening er omfattet af Kristelig Fagforenings overenskomst, som giver mulighed for at operere med provisionsløn.

55 kroner i timen

Hendes gennemsnitsløn lå på cirka 55 kroner i timen i de knap tre måneder, hun var ansat. Højeste indtjening var på 1.315 kroner minus skat for en vagt fra klokken syv morgen til syv aften. Laveste løn var altså den 22. oktober, hvor timelønnen landede på 4,86 kroner, skriver Fagbladet 3F.

På vagterne skal chaufførerne stå standby og være klar til at rykke ud, når der kommer en kørsel. Lønnen består af 48 procent af de penge, de kører ind. Resten får arbejdsgiveren.

Tæt på nedbrud

Lissi Sommer var tæt på at gå ned med flaget på grund af sin lave indtjening.

Dråben, der fik bægeret til at flyde over, var, da hun på en vagt lillejuleaften fra klokken 9 til 14.30 tjente godt hundrede kroner. Hun henvendte sig derfor til 3F for at høre om muligheden for at få supplerende dagpenge. Det kunne ikke lade sig gøre, men fagforeningen henvendte sig efterfølgende til Lissi Sommer, fordi man ville tjekke op på den lave løn.

- Movia accepterer alt for lave bud fra vognmændene, og Movia ved udmærket godt, at det ikke kan dække vognmandens udgifter til bil, brændstof, pension, feriepenge - og så går det ud over lønningerne, siger forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe, Allan Andersen.

Han kalder det offentligt støttet løndumping af værste skuffe.

Movia er forpligtet

Fagbladet 3F har forelagt kritikken for Movia og her svarer sekretariatschef i Movia, Camilla Struckmann, blandt andet, at Movias kontrakter ikke indeholder forbud mod at aflønne på provisionsløn.

Hun siger desuden:

- Movia er som offentligt trafikselskab forpligtet til at udbyde sine transportopgaver, herunder kørslen i Flextrafikken, og tilføjer, at Movia ikke er bekendt med, hvilke overenskomster der anvendes, eller i hvilket omfang vognmanden selv udfører kørslen.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.