Sofagruppen, stolene, skabet og skænken står i to containere sammen med lamper, tøj og andre ejendele.
De fleste ting, Lise har samlet sammen gennem 30 år, befinder sig i containerne, fordi hun måtte flytte fra en lejlighed uden at have et sted at bo.
Lise er på kontanthjælp og har ikke råd til at betale de 5.000 kroner, det koster at få sit hjem udleveret.
LÆS OGSÅ: Socialchefer: Kontanthjælpsmodtagere bør selv spare op
To gange har kommunen afvist at hjælpe.
Nu bor hun i en lejlighed med en sæk tøj, og hvad hun har lånt sig til: Et plastikbord, et par campingstole, en seng, en gryde, en pande, håndklæder, viskestykker og få andre ting.
Får hun ikke støtte fra kommunen, har hun svært ved at se, hvordan hun får råd til at få sine ejendele tilbage.
- Jeg er rigtig bange for, at de sælger mine ting, når jeg ikke kan betale for opbevaringen. Jeg græder meget og læner mig op af en depression, siger Lise.
Kommer holder igen med hjælp
Det er blevet mere almindeligt, at kommunerne giver afslag på støtte til enkeltydelser som sygebehandling, flyttehjælp eller tilskud til begravelse.
På fem år har kommunerne skåret over 800 millioner kroner væk af støtten til økonomisk trængte.
LÆS OGSÅ: Hjælpen til de svageste skrumper
Lise er en af de mange, der har fået afslag på støtte.
Hun har valgt at være anonym, men redaktionen kender hendes rigtige navn. Hun ønsker ikke at stå frem, fordi hun stadig håber på hjælp fra kommunene, men frygter, at sagsbehandleren vil afvise hende, hvis hun står frem med navn i medierne.
Avisen.dk har læst dokumenter i sagen og set baggrunden for, at kommunen ikke vil betale udgifter til hverken flytning, depositum eller container.
I dokumenterne står der, ”du har selv påtaget dig udgiften” til depositum på lejligheden.
Forklaringen er, at Lise selv betalte 4.000 kroner i depositum med det samme og afdrager resten. Hun skulle have søgt om støtte ved kommunen først.
- Jeg var så forhippet på at få lejligheden, at det var i desperation, at jeg betalte, siger Lise i dag.
Hjemløs skal selv betale depositum
Før Lise fik lejligheden, levede hun som boligløs et halvt års tid. Hun blev smidt ud af sin tidligere lejlighed efter en strid om en ekstraregning – og alle hendes ejendele havnede i de to containere.
På skift boede hun hos venner og familie.
Ventetiden på en lejlighed i en boligforening var lang, og hun var derfor glad, da hun langt om længe fandt en bolig hos en privat udlejer.
- Han skulle have pengene så hurtigt som muligt. Havde jeg ikke betalt depositum, havde jeg ikke haft noget sted at bo, fortæller Lise
Hun kan ikke forstå, at kommunen ikke vil støtte hende, fordi hun ikke spurgte først. Det var der ikke tid til, og hun kunne ikke holde ud at være boligløs længere.
- Det var skrækkeligt. Det har kørt mig fuldstændig ned, siger hun om at leve på ”folks nåde og barmhjertighed”.
LÆS OGSÅ: Joachim B: "Flere ledige bør sættes under administration"
De penge, som Lise betalte i depositum, var den sidste reserve, hun havde tilbage. Bagefter var der ikke råd til at betale for at få udleveret ejendelene fra containerne.
Hun oplyser, at hun står i RKI som dårlig betaler og derfor heller ikke kan låne penge.
Hvordan skal man spare op på kontanthjælp?
I afslaget til Lise skriver sagsbehandleren, at hun havde haft mulighed for selv at betale, hvis hun havde lagt et bedre budget.
Men Lise mener, kommunens krav er urimelige.
- Hvad skulle jeg spare op af? Jeg får kontanthjælp, og det har også været dyrt at bo hos venner og bekendte, fortæller hun.
For at få fat i sine ejendele har hun spurgt kommunen, om hun ikke kunne få et mindre lån og afdrage. Det har hun også fået afslag på.
Den halvtomme lejlighed gør det svært at komme i gang med et normalt liv, have gæster og søge arbejde.
- Jeg vil ikke have besøg i lejligheden, fordi det er pinligt. Jeg har kun en lille håndfejebakke til at gøre rent med. Støvsuger, guldspande og alt andet er i containeren, siger hun.
For hver måned der går, skylder Lise 1.000 kroner mere for opbevaring i containerne. Som tiden går, bliver det stadigt vanskeligere at få råd til at få ejendelene tilbage.