Lilleholt: Vi går fra grøn realisme til grøn optimisme
Danmark kommer i Europas superliga på klimaområdet, lover Lars Chr. Lilleholt. Han afviser grøn kritik.
Regeringen går nu fra "grøn realisme" til "grøn optimisme", siger energi- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V), som fortsætter på sin post. Han forudser stor satsning på vindkraft for at nå målet om 50 procent vedvarende energi i 2030. I 2050 skal vi skære 80-95 procent af udledningen af drivhusgas.
Regeringen går nu fra "grøn realisme" til "grøn optimisme", siger energi- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V), som fortsætter på sin post. Han forudser stor satsning på vindkraft for at nå målet om 50 procent vedvarende energi i 2030. I 2050 skal vi skære 80-95 procent af udledningen af drivhusgas. Foto: Mathias Løvgreen Bojesen/Scanpix


Den nydannede regering med tre partier betyder, at der åbner sig nye veje i energi- og klimapolitikken i Danmark.

De Konservative insisterer i regeringsgrundlaget på, at Danmark i 2030 skal hente halvdelen af energibehovet fra vedvarende energi.

I 2050 skal vi skære 80-95 procent af CO2-udledningen, og den ny energiaftale skal være bredest mulig - og dermed langtidsholdbar.

Og ifølge energi- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V), som miljøorganisationer ellers kalder fodslæbende i den grønne omstilling, går vi nu fra "grøn realisme" til "grøn optimisme".

Han afviser kritikken fra græsrødderne.

- Vi har sat et meget visionært og ambitiøst mål om 50 procent vedvarende energi allerede i 2030.

- Ud over det har vi et mål om, at vi ikke blot skal være uafhængige af fossile brændsler i 2050, men være et lav-emissionssamfund med 80-95 procent reduktion af CO2-udledningen. Det betyder, at vi kommer i den europæiske superliga, siger Lilleholt.

Regeringen indleder næste år forhandlinger om et nyt langsigtet energiforlig frem mod 2030. Vindkraft kommer til at spille en helt central rolle, forudser han.

- Det seneste udbud på Kriegers Flak betyder jo, at vi får verdens billigste havmøllepark. Det giver store perspektiver for yderligere udbygning med havvind. Det er afgørende for mig, at vi bruger markedsbaserede løsninger, siger Lilleholt.

Han lover også flere penge til erstatning for nedskæringerne på energiforskningen i programmet EUDP, Det Energiteknologiske Udviklings- og Demonstrationsprogram. Det blev af Venstre halveret med 400 millioner kroner sidste år.

Spørgsmål: Ifølge eksperter er det åbenlyst, at vi ikke kan nå klimamålene uden mere grøn transport. Hvorfor står der intet om elbiler i regeringsgrundlaget?

- Elbiler er stadig en relativt dyr transportform, som kræver massive tilskud eller lavere afgifter for at være konkurrencedygtig. Jeg håber selvfølgelig, at teknologiudvikling vil hjælpe på det ligesom med havvind, siger Lilleholt.

Lars Aagaard, administrerende direktør i brancheorganisationen Dansk Energi, har et godt råd til regeringen.

Danmark har europæisk rekord i elafgifter, og det er en barriere for at bruge den stadigt grønnere strøm som en løsning, påpeger han.

- Vi har i mange år været dygtige til at producere strøm med mere vind, sol og biomasse. Nu er det tid til at fokusere på selve energiforbruget, siger han.

- Derfor tager den ny regering rigtigt fat, når den lægger op til et bredt samarbejde og sætter mål for, at vores energiforbrug skal være grønnere. Især ved at bruge den stadigt grønnere strøm til mere og se klimaløsningerne i et større perspektiv end et måltal i et enkelt år, siger Lars Aagaard.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.