Lego hitter: Tæt på at være verdens største
Viser Lego fortsat fremgang og konkurrenten Mattel det modsatte, så bliver det danske selskab verdens største.
LEGOs administrerende direktør, Jørgen Vig Knudstorp, onsdag formiddag i Billund, da LEGO fremlagde årsregnskabet for 2014. (Jens Henrik Daugaard/POLFOTO)
LEGOs administrerende direktør, Jørgen Vig Knudstorp, onsdag formiddag i Billund, da LEGO fremlagde årsregnskabet for 2014. (Jens Henrik Daugaard/POLFOTO) Foto: HENRIK DAUGAARD JENS/POLFOTO


Legoklodserne bliver ved med at være det store hit i børneværelserne. Derfor oplevede Lego sidste år tocifret vækst i alle sine regioner.

Den tendens ser ud til at fortsætte, og derfor går der formentlig ikke længe, før den danske legetøjsfabrikant sælger mere på årsbasis end konkurrenten Mattel.

Det vurderer den amerikanske legetøjsanalytiker Sean McGowan fra investeringsbanken Needham & Company, efter Lego onsdag præsenterede sit regnskab for 2014.

Mens Lego for hele året har solgt for 28,6 milliarder kroner, har amerikanske Mattel solgt for 39,5 milliarder kroner. Ved udgangen af de første seks måneder i 2014 havde selskaberne ellers solgt nogenlunde det samme.

Med til historien hører det, at hvor Mattel har solgt for syv procent mindre i hele 2014, så har Lego haft en stigning i omsætningen på 13 procent.

- For mig at se er Lego på tærsklen til at være verdens største legetøjsselskab.

- Hvis udviklingen fortsætter med endnu et skidt år til Mattel og endnu et godt år til Lego, så kan 2015 blive året, hvor Lego bliver størst målt på omsætning, siger Sean McGowan til Ritzau.

På grund af det meget lige salg hos de to selskaber efter første halvdel af 2014, var der spekulationer om, at Lego var blevet større end Mattel.

Men legetøjsanalytikeren påpeger, at vekslende valutakurser kan have givet et misvisende billede, og at Lego aldrig rigtigt overhalede den amerikanske konkurrent.

Når det samtidig kan lade sig gøre for Mattel at sælge mere i årets anden halvdel end Lego, skyldes det et mere sæsonpræget salg hos selskaber som Mattel og Hasbro.

Sidste år var der for eksempel stor efterspørgsel på produkter fra animationsfilmen "Frozen", der flere gange førte til tomme hylder, forklarer Sean McGowan.

- Typisk får de amerikanske legetøjsfabrikanter solgt meget mere i tredje og fjerde kvartal, hvor der trods alt bliver købt julegaver.

- Derimod er Lego i stand til at få et mere konstant salg i flere dele af året, og det er helt sikkert positivt for selskabet, siger legetøjsanalytikeren.

Om sine forventninger til fremtiden nævner Sean McGowan, at hvis 2015 ikke bliver året, hvor Lego i det store hele sælger mere end Mattel, så vil han "gerne vædde på", at det bliver i 2016.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.