Når milliard-byggeriet af Femern-tunnellen begynder i 2015, er der mange der håber på job-boom. Lollands borgmester har indkaldt til jobfest og det samme gør den tekniske direktør bag Femern-tunnelen.
Men den 58-årige chauffør Claus Rødgaard Jepsen vil se det, før han tror det.
Han har været ledig i halvandet år, og bor få kilometer fra, hvor tunnelen til Tyskland skal bygges.
”Selvfølgelig håber jeg på at få et job, men jeg tror, det bliver svært, fordi der er et pres fra østlandene," siger 58-årige Claus Rødgaard Jepsen og uddyber:
"Når de nede på jobcenteret fortæller, at der er over 2.000 arbejdsløse på Lolland, samtidig med at der er 2.000 østarbejdere ansat hernede, så giver det jo et meget godt billede af hvordan tingene fungerer,” siger 58-årige Claus Rødgaard Jepsen.
LÆS NYHED: 1.000 vil have job på giga-tunnel
Blandt tusind der vil have job
Han er en af de 1.076 personer, der har skrevet sig op til et job på Femern-projektet.
Claus Rødgaard Jepsen har arbejdet som chauffør indtil for halvandet år siden, da han var ansat i Danske Fragtmænd.
Transportbranchen er en af de brancher, der er hårdt ramt af, at danske vognmænd vælger østeuropæiske chauffører fra Bulgarien og Rumænien.
I de 18 måneder har han ikke siddet stille på stolen. Han har søgt job som chauffør, speditør, pølsemand og som rengøringsassistent. Men der har endnu ikke været held.
I vinter søgte Claus Rødgaard Jepsen et job som juletræspakker.
”Jeg kan motorsavens A-B-C og har erfaring med at pakke og binde. Ved siden af står Stanislaw og spørger ”Wohnen? (Bo?, red.) og så indkvarterede godsejeren litauerne på sin gård til at pakke træer. Fordi de er billigere,” fortæller Claus Rødgaard Jepsen.
Tager kurser for at blive klar.
Han har ikke siddet stille derhjemme, siden Danske Fragtmænd lukkede den afdeling, Claus Rødgaard Jepsen var ansat i.
Han har taget et opkvalificeringskursus i bygge- og anlægsarbejde. Til efteråret tager han et EU-kørekort og et kursus i kranarbejde og håndtering af farligt gods.
Han håber, at kurset kan give ham større mulighed for at komme i job. Men han tror ikke, det bliver på Femern-projektet.
Forstår godt bekymring
Hos 3F Midtlolland forstår formand Jørgen Erik Nielsen sagtens bekymringerne.
”Det er jo præcis det, vi slås med hver dag. Derfor er det vigtigt, at vi får opkvalificeret de ledige, så de kan være attraktive medarbejdere, når entreprenørerne skal vælge folk til projektet,” siger Jørgen Erik Nielsen.
"Vi skal forhindre, at entreprenørerne undskylder sig med, at de ikke kan finde kvalificeret arbejdskraft i Danmark og bare hyrer udenlandsk arbejdskraft," siger Jørgen Erik Nielsen