Lave fragtrater giver rederiet Norden milliardtab
Norden kom ud af 2015 med et resultat på minus 285 millioner dollar, hvilket trods alt er en forbedring.
D/S Norden lider under historisk lave fragtrater på tørlast.
D/S Norden lider under historisk lave fragtrater på tørlast. Foto: Drycargo/Free


Det er fortsat uhyre vanskeligt at tjene penge på at sejle varer fra ét sted til et andet.

Det viser rederiet Nordens regnskab for 2015, der har været endnu et underskudsgivende år.

Resultatet lyder på minus 285 millioner dollar, hvilket trods alt er en forbedring i forhold til 2014, der bød på et underskud på 416 millioner dollar.

De røde tal er dog i høj grad på virket af nedskrivninger og hensættelser på tabsgivende kontrakter på i alt 340 millioner dollar, som allerede blev foretaget i januar.

- 2015 blev endnu et rædselsår i tørlast, og Norden tog en lang række værktøjer i brug for at afbøde effekten af et historisk elendigt tørlastmarked, siger administrerende direktør Jan Rindbo i en kommentar til regnskabet.

- Vi har aktivt tilpasset vores tørlasteksponering til stadigt mere udfordrende markedsbetingelser og samtidig udnyttet et stærkt tankmarked til at generere et rekordresultat med tankflåden, tilføjer han.

Han glæder sig over, at der trods alt er lykkedes at sejle væsentligt højere fragtrater hjem end markedet, og at det er lykkedes at skabe positive pengestrømme fra driften.

- Det vil vi fortsætte med også i 2016, hvor vi forventer et fortsat særdeles vanskeligt tørlastmarked og et godt tankmarked, siger Jan Rindbo.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.