Dansk Folkeparti har taget danskerne ved næsen.
Sådan reagerer lastbilchauffør Robert Grandt, efter det er kommet frem, at DF nu er med til at skære 30 milioner i indsatsen mod social dumping.
Ti af de millioner går fra indsatsen i transportbranchen. Det svarer til en nedskæring på 40 procent. Og det er Robert Grandt langt fra tilfreds med.
- DF har solgt sig selv på at ville gøre noget mod social dumping, og nu er de med til at skære ned. Det er bare ikke i orden, siger Robert Grandt.
Ifølge ham dukker Dansk Folkeparti altid op til folketingsvalgene og lover det ene og det andet, men vælgerne får sjældent noget for deres stemmer.
Flere skuffede kollegaer
Robert Grandt er næstformand i 3F's landsklub for godschauffører, men har sin dagligdag på landevejene. Og på rastepladserne kan han godt fornemme en ærgrelse hos kollegaerne.
- Der er da chauffører, der stemte DF, som nu er skuffede, siger Robert Grandt.
Han oplever, at mange har stemt på Dansk Folkeparti i afmagt. Nu har de så fundet ud af, at det ikke virkede.
Personligt satte Robert Grandt ikke kryds ved Dansk Folkeparti. Men han ønsker ikke at hovere og virke bagklog over for sine kollegaer.
Han opfordrer dem i stedet til at tage kontakt til de politikere, de stemte på.
- Hvis man har stemt på DF og nu føler sig snydt, så synes jeg da, man skal ringe eller maile til dem og fortælle, at man ikke er tilfreds, siger Robert Grandt.
Social dumping tager deres arbejde
Social dumping er nemlig et stort problem i transportbranchen.
Når danske virksomheder vælger at lade deres varer blive transporteret af billig udenlandsk arbejdskraft, tager de arbejdet fra danske chauffører. Det mener Robert Grandt.
- Det vi skulle have kørt, det kommer vi ikke til at køre, fordi der er nogle, der er for billige. Det er ikke os, der er for dyre, siger Robert Grandt.
Han lægger stor vægt på, at det ikke er den udenlandske arbejdskraft, der tager arbejdet fra danskerne. Det er virksomhederne, der giver det til dem.
Nedskæringer går fra indsats mod ulovlige kørsler
De ti millioner, som Dansk Folkeparti har været med til at spare væk, blev brugt i kampen mod ulovlig cabotage-kørsel.
Ulovlig cabotage-kørsel er, når en udenlandsk lastbil transporterer gods inden for landets grænser.
En udenlandsk lastbil må gerne køre ind og ud af Danmark med varer. Den må også køre enkelte ture med gods internt i landet. Men derefter skal den om på den anden side af den danske grænse.
De regler ser Robert Grandt mange udenlandske chauffører, der ikke overholder. Og når det sker, bliver danske lastbilschauffører fyret.
Derfor er han meget ked af, at regeringen, Dansk Folkeparti og de andre partier på højrefløjen er med til at skære i indsatsen mod lovovertrædelserne.