Undskyld. Undskyld til mine kolleger, til patienterne, til deres pårørende - og til mig selv. Undskyld, fordi jeg ikke gør mit arbejde godt nok.
Sådan lød det i et læserbrev i dagbladet Politiken i weekenden, hvor sygeplejersken Heidi Hass Madsen i meget personlige - og ærlige - vendinger skrev om at arbejde i et hospitalsvæsen, der ifølge hende er præget af underbemanding, overbelægning og en stram økonomi.
Læs også: Sygeplejersken Heidi: "Undskyld. Jeg ved godt, at jeg ikke gør mit arbejde godt nok"
- Som sygeplejerske må man hver dag skuffe mange mennesker, og man går ofte hjem med en dårlig smag i munden. Man ved godt, at man kunne gøre jobbet bedre. Man føler sig samtidig meget alene. Og man føler, at man skal tage ansvar for noget, som egentlig ikke burde være ens ansvar, siger Heidi Hass Madsen til Avisen.dk om årsagen til at, hun skrev sit debatindlæg 'Undskyld til alle patienter.'
På Facebook har Saxo Banks stifter og leder Lars Seier Christensen en klar holdning til pointerne i sygeplejerskens opråb:
"Det er så bizart at vi har en af verdens dyreste offentlige sektorer og alligevel fungerer alt ad helvede til. Denne stråmand er den sædvanlige... Send flere penge, så skal jeg nok prøve at gøre mit job ordentligt. Faktum er at offentligt ansatte effektivt set arbejder omkring 27 timer om ugen i gennemsnit, skriver han på sin Facebook-side.
Lars Seier Christensen, som jævnligt blander sig i den politiske debat i Danmark og har støttet Liberal Alliance, stiller sin egen diagnose af tilstanden i den offentlige sektor:
"Faktum er at offentligt ansatte har langt højere sygefravær end i den private sektor.
Det er ikke penge eller medarbejdere, der mangler. Problemerne er udtryk for ganske horribel prioritering, elendig ledelse, overdrevent bureaukrati, klynkementalitet og en ufattelig mangel på respekt for skatteborgernes enorme ofre," lyder det i hans Facebook-update.
Han erklærer derefter:
"Damn ... Giv mig eller enhver anden fornuftig erhvervsmand kontrol over den offentlige sektor i fem år. Jeg vurderer, at der kunne spares 20 pct og stadig leveres bedre service og højere medarbejdertilfredshed. Det ville være nemt."