Et arbejdsliv omgivet af babyer, børn og unge. Det er tilsyneladende fremtidsdrømmen for en stadig større del af danskerne. Pædagoguddannelserne har oplevet massiv tilstrømning de seneste fem år og kan i også i år notere en fremgang på syv procent i forhold til 2013.
Hovedårsagen til den stadig større popularitet er, at faget bliver omtalt i en mindre nedladende tone i dag. Det mener pædagogernes egen fagforening, BUPL.
“Vi mærker, at der er en mere respektfuld snak omkring det at læse til- og det at være pædagog. Og anerkendelse er det, mange af vores medlemmer tørster efter, så det er vi glade for,” siger Mette Aagaard Larsen, der er faglig sekretær i BUPL’s forretningsudvalg.
Siden 2009 er det gået markant frem for pædagogfaget, og i år havde 7792 danskere uddannelsen som 1. prioritet. I 2009 var det 3869.
Mindre fodformet
Ud over at der er blevet mindre snak om lilla bleer og fodformede sko, så handler det også om, at pædagogers rolle i et sundt samfund er blevet fremhævet de senere år. Det er med til at hæve fagets status, mener Mette Aagaard Larsen.
“Der har været enormt meget politisk fokus på området de seneste år. For eksempel på tidlig indsats og pædagogernes rolle i folkeskolen. Så der bliver set på pædagoger på en ny måde. Tidligere stod man jo i kø for at tale os ned,” siger hun.
En ny uddannelse til 'pædaogisk meningsdanner' er også med til at få flere pædagoger til at blande sig i den offentlige debat.
Det er tænketanken Cevea, der har oprettet uddannelsen. På debatsitet voresvirkelighed.dk diskuterer pædagoger deres fag. Sidste år var ifølge Cevea “en bragende succes” med høje læsertal og stærk involvering af brugerne i debatter, hvoraf nogle fik hundredvis af kommentarer og ti-tusindvis af likes.
Ekspert efter 25 år i faget
Ideen er netop at få pædagogerne til at turde blande sig noget mere, fortæller uddannelseskoordinator Johannes T. Jensen.
“De skal i spil i debatten om pædagogik. Det er jo primært akademikere og politikere, der udtaler sig om pædagogik. Men hvorfor har en, der har gået på universitetet i syv år og lavet en afhandling om noget pædagogisk mere tyngde end en, der har arbejdet 25 år i faget?,” siger han.
Hos Cevea mener man også, at pædagoger gradvist er ved at få en anden status.
“Respekten for faget er højnet de senere år, det er vores oplevelse. Pædagoger har hidtil ikke været særligt udadvendte i forhold til, hvad de kan. Men flere er blevet bevidst om deres faglighed, og om at de bør blande sig i debatten,” siger Johannes T. Jensen.
Kriminelle unge, højere status
De yngre, som er er på vej ind i faget, føler også, at der i dag bliver taget godt imod, når man siger, at man læser til pædagog.
“I dag er der respekt for, at man vælger pædagogfaget. Der er kommet en større bevidsthed om, at den pædagogiske profession dækker bredt, og at der er en bred vifte af muligheder,” siger Nina Vieland Christensen er faglig sekretær i de Pædagogstuderendes Landsforbund.
Hun mener dog, at der stadig er dele af faget, som ikke bliver tilstrækkelig anerkendt.
“Det er især på de specialiserede områder, pædagoger får lov at være eksperter. Der er betydelig mere anerkendelse i at arbejde med kriminelle unge end at skifte ble på vuggestuebørn, og det er jo helt forkert. For du skifter jo på ingen måde bare ble, men er med til at skabe hele grundlaget for børnenes udvikling,” siger Nina Vieland Christensen.