Landdistrikter: Selvfølgelig hjælper motorveje vores vækst
Yderkommunerne er uenige med tænketanken Kraka, der mener, at bedre infrastruktur ikke hjælper yderområderne.
Motorveje som denne er ønsket i yderområderne, siger formanden for Landdistrikternes Fællesråd.
Motorveje som denne er ønsket i yderområderne, siger formanden for Landdistrikternes Fællesråd. Foto: Colourbox/Free


Landdistrikternes Fællesråd går i rette med en rapport fra tænketanken Kraka, der påstår, at motorveje ikke hjælper på befolkningstallet i landområderne.

I Landdistrikternes Fællesråd er man mere end skeptisk over for rapportens konklusioner.

Formanden for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard, mener, at man ikke kan sige noget kvalificeret om, hvordan det ville være gået, hvis der ikke var bygget motorveje ud til nogle af yderområderne.

Landdistrikternes Fællesråd, der tæller 41 danske land- og yderkommuner, mener, at erhvervsudvikling er kompliceret, og at mange forskellige faktorer spiller ind.

- Både digital infrastruktur og infrastruktur spiller ind ligesom kommunernes tilbud generelt, men hvis man konkluderer, at motorveje er uden betydning, er det en fejlslutning, siger Steffen Damsgaard i en pressemeddelelse.

Han henviser til, at Danish Crown har placeret to slagterier i Holsted og Horsens.

- Begge er steder, der ligger tæt på en motorvej. Det har også betydning for, hvor stort et opland man kan trække arbejdskraft fra. Motorveje er en væsentlig vækstdriver, og på den måde har de også betydning for befolkningsudviklingen, siger Steffen Damsgaard.

I rapporten fra Kraka, som Jyllands-Posten beskriver mandag, bliver Lolland, Esbjerg og Svendborg nævnt som eksempler på, at det ikke er motorveje, der får folk til at blive i eller flytte til områder i udkanten af Danmark.

Samme vurdering har både trafikforskere og landdistriktsforskere.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.