Læserne om dårlig service: "Det er et københavnerfænomen"
Der er forskel på serviceniveauet på caféer og restauranter, alt efter hvor i landet man bor, mener Avisen.dk's læsere.
Dårlig service er et københavnerfænomen, mener mange af Avisen.dk's læsere.
Dårlig service er et københavnerfænomen, mener mange af Avisen.dk's læsere. Modelfoto: Iris/Scanpix


I weekenden langede debattør og blogger Anne Sophia Hermansen i et blogindlæg på berlingske.dk ud efter den danske servicesektor.

"Ingen gider være til grin for deres egne penge og da slet ikke at betale ekstra for at blive serviceret af surmulende teenagere i alle aldre, der står med tiggerfletskålen fremme og udviser en fascinerende mangel på indsigt i deres eget job," skrev hun blandt andet i sit indlæg.

Og Anne Sophia Hermansens betragtninger deler vandene på Avisen.dk's Facebook-side. Mens nogle giver hende ret i, at serviceniveauet er for ringe på restauranter og caféer, er andre rygende uenige. En ting er mange dog enige om. Den dårlige service er forbeholdt hovedstaden.

"Det er vist nowet københawneri," skriver Lynne efterfulgt at en smiley.

Og Marianne er enig:

"Jeg tror, at det er et københavnerfænomen, for her i Jylland har jeg aldrig oplevet andet end søde, tjenstivrige og smilende unge mennesker, når jeg har købt eller bestilt ting og sager - men det lyder da rigtig kedeligt - måske ville det hjælpe hvis I selv starter med et stort og venligt smil?" foreslår hun.

Det kommer an på stedet

Nogle mener også, at det kan have noget med den konkrete restaurant eller café at gøre.

"Det kommer meget an på, hvor det er. Min bror er uddannet tjener har meget respekt for sit fag, hans mission er at give kunderne den bedste oplevelse, på den måde kommer de kun tilbage. Enhver tjener med respekt for sit fag vil gøre deres bedste for at kunderne får den service de har 'krav' på som betalende kunde," skriver Nett.

Andre mener, at de dårlige kundeserviceoplevelser hænger fast i hukommelsen, fordi de sker så sjældent. 

"Brok brok brok. Vi har overordnet set et rigtigt højt serviceniveau i Danmark. Det er vi blevet vant til, så når du får en dårlig oplevelse, så er det noget du bedre husker," skriver Morten blandt andet,

Omvendt er der også dem, der giver Anne Sophia Hermanden ret.

"Hun har så evigt ret. Førhen var der uddannede butiksansatte med viden om de produkter, man solgte. De var fagligt stolte og gav en god service. De skal nu konkurrerer med unge studerende, hvis eneste interesse for virksomheden er, hvornår de sætter deres løn ind på kontoen. Deres viden er for nogen meget begrænset, men der er selvfølgelig også en del dygtige unge," skriver Brian og Dennis er enig:

"Service i Danmark er som en by i Russland! Og har været på nedadgående i nok 10 år. Ikke kun på caféer. Men tæt på OVERALT!" skriver han.

I en afstemning blandt Avisen.dk's læsere svarer 81 procent 'ja' til, at det er umuligt at få en ordentlig betjening i Danmark. 19 procent synes derimod, at serviceniveauet er helt ok.

Deltag selv i debatten og afstemningen via Facebook-opslaget nedenfor.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.