Læsere i oprør efter taxa-udmelding: Kommer politikerne selv og henter Moster Oda?
Sæt skatten ned i yderområderne, lyder en af reaktionerne fra Avisen.dk's læsere.
Har man kun ret til at bestille en taxa, hvis man bor i byen? De Radikale overvejer at droppe taxachaufførers pligt til også at betjene kunder i yderområderne. Men den idé er Avisen.dk's læsere ikke begejstrede for.
Har man kun ret til at bestille en taxa, hvis man bor i byen? De Radikale overvejer at droppe taxachaufførers pligt til også at betjene kunder i yderområderne. Men den idé er Avisen.dk's læsere ikke begejstrede for. Foto: Scanpix/Arkiv


Det er udtryk for Københavneri og elitær tankegang, når De Radikale i en artikel på Avisen.dk i dag overvejer, om man skal droppe taxi-selskabernes pligt til at betjene hele landet. 

Det mener langt størstedelen af de mange brugere, som på Avisen.dk's facebookside deler deres uforbeholdne mening om partiets udmelding. 

En af dem er Lotte, som skriver:

"Det er da en besynderlig holdning at have. De mennesker der bor i yderområderne/ udkants-Danmark har da lige så stort behov for taxa og offentlig transportmiddel som alle andre mennesker i Danmark, og de betaler også skat til fællesskabet. Vi kan jo ikke alle bo inde på Kgs. Nytorv."

Hvem henter så Moster Oda i Ballum?

Flere andre bemærker, at den offentlige transport mange steder er mangelfuld. For eksempel skriver Mona:

"Jeg er stadig på arbejdsmarkedet og har bil, fordi ingen af de offentlige transportmuligheder passer til mine arbejdstider i Sundhedssektoren. Jeg vil dog sætte pris på at kunne hyre en taxa på andre tidpunkter og når jeg ikke længere er i stand til at køre bil mere," skriver hun. 

Lise adresserer ironisk sin kritik direkte til De Radikales formand:

"Vil Morten Østergård så selv komme til Ballum og hente Moster Oda når hun skal til Banko. Eller skal det fremover også kun være for københavnere...," skriver hun. 

Flere af brugerne nævner også, at skatten efterhånden bør sænkes i yderområderne.

"Det må udløse en skattereduktion at bo på udkanten. Vi beboere må stå sammen og hjælpe hinanden med kørsel i det daglige," skriver Stephen. 

Dyr omgang for taxiselskaberne

I dag har taxiselskaber i en given kommune pligt til at betjene hele kommunen døgnet rundt. Men især i landkommunerne, hvor behovet for almindelig taxikørsel ikke altid er så stort, kan det være dyrt for selskaberne at skulle sikre taxibetjening døgnet rundt.

Derfor kompenserer mange kommuner ved til gengæld at købe skole- og handicapkørsel af det lokale taxaselskab. 

Ifølge transportordfører for De Radikale Andreas Steensberg kunne pengene bruges mere fornuftigt. 

- Vi skal overveje, om det giver mening at opretholde noget, som folk ikke gider bruge, siger han til Avisen.dk. 

Men det er altså ikke en udmelding, der falder i god jord hos brugerne på Avisen.dk's facebookside. 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.