Lærerstuderende: Samtaler skal mindske frafaldet
Fortsat tårnhøjt frafald på læreruddannelse stoppes bedst med optagelsessamtaler, mener lærerstuderende.
Formand for Lærerstuderendes Landskreds, Christian Dalby, mener, at man især skal kigge på optagelsen, når man skal mindske det høje frafald.
Formand for Lærerstuderendes Landskreds, Christian Dalby, mener, at man især skal kigge på optagelsen, når man skal mindske det høje frafald. Foto: ./Colourbox


Der er fortsat et tårnhøjt frafald blandt lærerstuderende, selv om der blev indført store ændringer i læreruddannelsen i sommeren 2013. Det viser tal fra Undervisningsministeriet.

Formanden for Lærerstuderendes Landskreds, Christian Dalby, mener, at optagelsessamtalerne, som også blev indført, på sigt kan være med til at mindske frafaldet.

- Året efter den nye uddannelse er det stadig højt, og det er vi selvfølgelig kede af. Men vi tror også, at nogle af initiativerne som for eksempel optagelsessamtaler vil få sit gennemslag inden for de næste par år, siger formanden til Ritzau.

Et af de nye tiltag var, at studerende med et karaktersnit under syv skal igennem en samtale for at komme ind. Det har dog ikke påvirket frafaldet.

Formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, siger til fagbladet Folkeskolen, at et løft af læreruddannelsen til kandidatniveau kan være med til at løse frafaldsproblemerne.

Christian Dalby er enig i, at et prestigeløft vil være godt for uddannelsen. Han mener dog stadig, at optagelsessamtaler har større betydning for frafaldet.

- Det handler meget om at kigge på optaget. Det er i den proces, at jeg tror, man kan gøre den største forskel. Det er at sikre, at det er de rigtige mennesker, der kommer ind på læreruddannelsen.

- Vi ser gerne, at alle kommer igennem optagelsessamtaler, siger han.

En evaluering af Styrelsen for Videregående Uddannelser viser, at frafaldet for studerende, der kom ind via optagelsessamtale i 2014 er lidt mindre, end dem der ikke var. Det er dog stadig for tidligt at vurdere, om der er en positiv effekt.

- Hvis det viser sig, når den næste evaluering udkommer, at tendensen er den samme, er det et godt argument for, at det er den vej, man skal gå, hvis man vil have alle studerende igennem, siger Christian Dalby.

I gennemsnit forlod 16,1 procent af de studerende læreruddannelsen mellem 2005 og 2012, mens 17,6 procent forlod uddannelsen inden for et år i 2014.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.