Når klokken ringer, og børnene myldrer ind i klasselokalet, er der ingen garanti for, at den person ved kateteret, som skal styre undervisningen, er uddannet som lærer.
Tæt ved halvdelen af landets kommuner har ifølge Kommunernes Landsforening problemer med at rekruttere uddannede lærere.
Samtidig er efterspørgslen på vikarer steget voldsomt. Ved slutningen af sidste år var antallet af lærervikarer det højeste i seks år. Folkeskolerne søgte 234 lærervikarer i tredje kvartal af 2014. Året før var det kun 141 i samme periode.
I Kalundborg har man lige nu 42 fuldtidsstillinger besat af personer uden lærer-uddannelse. Det svarer til ti procent af lærerne. Samtidig har der i kommunen løbende været 10-15 lærerjobs, som ikke har kunnet besættes, siden efterårsferien. Det skriver Folkeskolen.dk.
Borgmester: Vi ligger langt fra seminarierne
Martin Damm (V), der er borgmester i Kalundborg og samtidig formand for Kommunernes Landsforening, mener, at den vestsjællandske kommunes problemer med at tiltrække lærere hænger sammen med, at der ikke længere er nogen læreruddannelse i området. Sidste år lukkede Holbæk Seminarium og nu ligger den nærmeste læreruddannelse i Roskilde.
- Vi lider under vores beliggenhed. Jeg tror ikke, det er mere attraktivt at være lærer andre steder end i Kalundborg, men der går sikkert ikke mange år, før vi må se på, om vi kan skrue op for for eksempel meritlærerordninger og lignende, siger Martin Damm til Folkeskolen.dk.
Han henviser til, at det altid bliver svært for yderområder at rekruttere, når den generelle ledighed for et fagområde bliver lav. På landsplan er ledigheden for lærere kun 1,3 procent, efter at være faldet de seneste år.
Danmarks Lærerforening: Det passer ikke
Men Martin Damms forklaring holder ikke, siger næstformand i Danmarks Lærerforening Dorte Lange.
- Det er ikke rigtigt. Problemet følger ikke placeringen af kommunen. Der er andre såkaldte udkants-kommuner, som ikke har samme problem med at tiltrække lærere. Til gengæld kan vi ret tydeligt se, at kommuner, der samarbejder med lærerne om lokale arbejdstidsaftaler, har ikke de samme rekrutteringsproblemer, som der er andre steder.
Aftalerne handler om så vidt muligt at sikre, at lærerne kan leve op til deres opgaver, for eksempel ved at sikre, at de har tid til forberedelse, forklarer Dorte Lange.
Modsat er det kommuner, hvor man følger KL’s linje meget slavisk, der har problemer, siger hun. Og det gælder for eksempel for Kalundborg.
Hver femte har stress-symptomer
Lærerkredsen i Kalundborg har lavet en undersøgelse, som viser, at hver femte lærer i kommunen sidste år var ved lægen med symptomer på stress på grund af arbejdet.
Det gør arbejdslivet hårdere for de udannede lærere, hvis de har for mange kollegaer uden uddannelse, mener Dorte Lange.
Når du skal arbejde sammen med nogle, der ikke er uddannede lærere, så er der alt andet lige flere opgaver, som havner hos de uddannede. Og så skal du måske hjælpe kollegaen uden uddannelse. Det ligger oveni, og det forstærker problemerne, siger hun.
Hun understreger, at i forhold til at få besat lærerjobs i folkeskolen er det meget problematisk, at de nyuddannede lærere hellere vil andre steder hen.
- Vi ved, at nyuddannede lærere ikke går efter et job i folkeskolen, de søger mere andre steder. Friskoler, privatskoler og efterskoler har ikke de samme problemer, siger Dorte Lange.