Danmarks Lærerforening nikker genkendende til det billede, en ny undersøgelse tegner af, at eleverne synes, at skoledagen er for lang.
I et notat fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, SFI, fremgå det, at tre fjerdedele af de 15.682 elever, som er med i undersøgelsen, mener, at skoledagen er lidt eller alt for lang.
Det er der grund til at tage alvorligt, mener formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen.
- Det er vigtigt, at eleverne er motiverede, siger han.
- Jeg får mange tilbagemeldinger fra lærere, som oplever, at elever er trætte og uoplagte sidst på dagen og ikke mindst sidst på ugen. Det er et tegn på, at dagen er blevet for lang for mange elever.
Folkeskolereformen, der trådte i kraft efter sommerferien 2014, har generelt betydet, at eleverne har fået længere skoledage. Den gennemsnitlige skoleuge er 30 timer for de yngste elever, 33 timer for 4.-6. klasse og 35 timer for de ældste klasser.
Og det er altså for langt, lyder vurderingen i undersøgelsen, der er foretaget i foråret 2015.
Anders Bondo Christensen er langt hen ad vejen enig i den vurdering.
- Det at have timer med kvalitet er afgørende vigtigt. Derfor bliver man nødt til at prioritere ressourcerne, så man kan sørge for, at der er kvalitet i undervisningen.
- Det er meget vigtigere, end at man sikrer, at der er et højt timetal.
Han er glad for, at børne- og undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) har åbnet for, at man lokalt kan vurdere, hvor lang skoledag man vil have.
/ritzau/