Lærere: Børnecheck-straf stopper ikke mobning
Mobning er en kompleks sag, som ikke afhjælpes ved at skære i børnechecken, mener Danmarks Lærerforening.
Formand for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, tror ikke på, at Venstres udspil om mobning får den ønskede effekt.
Formand for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, tror ikke på, at Venstres udspil om mobning får den ønskede effekt. Foto: FINN FRANDSEN/POLFOTO


Hvis et barn mobber et andet i folkeskolen, hjælper det ikke på problemet, hvis forældrene til det mobbende barn får en økonomisk straf.

Det mener Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening, om et af punkterne i det udspil, som Venstre har præsenteret fredag.

Oppositionspartiet vil skære i børnechecken hos de forældre, der har et barn, som mobber andre - hvis forældrene vel at mærke ikke vil være med til at løse problemet.

- Det, tror jeg, ikke vil hjælpe. Mobning er en vanskelig relation mellem nogle børn, som kræver, at vi voksne arbejder sammen.

- Jeg tror ikke, en trussel om at blive straffet økonomisk fremmer det tillidsfulde samarbejde, der skal til, for at vi kan få gjort noget ved mobning, når det opstår. Det kan jeg ikke forestille mig, siger Anders Bondo Christensen.

Formanden nævner, at han aldrig har hørt om, at en lignende metode er blevet brugt andre steder. Derudover har han svært ved at se, at det skulle give noget brugbart resultat.

Et af de andre forslag, Venstre har præsenteret, handler om at efteruddanne lærerne på området. Det forslag ser Anders Bondo Christensen til gengæld mere positivt på, selv om lærerne i forvejen bliver efteruddannet i stor grad på andre områder.

- Jeg tror, det vil være glimrende at give lærerne yderligere redskaber. Men man skal tænke meget på, hvad det er for en form for efteruddannelse, man vil bruge, siger han.

I stedet mener Anders Bondo Christensen, at det vil være bedst, hvis lærerne kunne trække på supervision.

- Det vil sige, at når tingene opstår, har vi nogle dygtige lærere med ekstra ekspertise på området, som vi kan trække på for at kunne hjælpe os i de konkrete situationer.

- Det, tror jeg, vil være den mest effektive måde at støtte lærerne på, siger han.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.